Jeden z najbardziej popularnych w Polsce składników obiadowych. Prawie nieodłączny element niedzielnych obiadów w wielu polskich domach – ziemniak. Przez wielu ulubiony, przez wielu demonizowany – dlaczego tak kontrowersyjny? Czy ziemniaki same w sobie są takie złe? Czy dieta ziemniaczana i trening to dobre połączenie? Z naszego artykułu dowiesz się jak ułożyć jadłospis oparty na ziemniakach, poznasz jego zasady oraz dowiesz się jakie mogą być efekty takiej diety.

Dieta ziemniaczana

Dieta ziemniaczana jak sama nazwa wskazuje opiera się na spożywaniu dań, których głównym składnikiem są ziemniaki: gotowane, pieczone, smażone,w mundurkach itd.

Zasady i efekty diety ziemniaczanej

  • Przede wszystkim nie chodzi w niej o to, by każdy posiłek składał się z ziemniaków. W jednodniowym jadłospisie wystarczy by znalazły się 2 – 3 dania zawierające ziemniaki w różnej postaci. Wszystko zależy od porcji, jaką zawrzemy w posiłku. Zasadą tej diety jest to, by dania ziemniaczane były jednym z głównym źródeł węglowodanów w naszym jadłospisie.
  • Ziemniaki powinny być przygotowane w odpowiedni sposób, z dodatkiem soli oraz mięsa, które jest źródłem białka. Do tego warto dodać warzywa, jako źródło błonnika.
  • Dieta ziemniaczana zaliczana jest to diet redukcyjnych.
  • Mitem jest to, że ziemniaki tuczą. To wszystkie niezdrowe dodatki sprawiły, że panuje w nas to niesłuszne przekonanie.
  • Ziemniaki posiadają w sobie sporo witamin i minerałów m.in. takich jak witamina A, C, sód, potas. Jednak nie to jest największą zaletą ziemniaków przy diecie redukcyjnej. Objętość jest zdecydowaną przewaga ziemniaków w porównaniu z ryżem czy makaronem. Często mówi się o tym, że ziemniaki mają wysoki współczynnik IG (indeks glikemiczny), ale w połączeniu z chudym mięsem i warzywami, jesteśmy w stanie skutecznie go obniżyć.

Dieta ziemniaczana, a zdrowie.

Często mówi się o tym jaki różne diety mają wpływ na nasze zdrowie i przez jaki czas można je stosować. Przyjmuje się, że dietę ziemniaczaną można stosować 2-3 tygodnie, po czym należy zrobić 3-4 tygodnie przerwy. Nie jest jednak to sztywna zasada. Dieta ta oscyluje na niskich kaloriach oraz małej podaży białka. Kiedy lekko ją zmodyfikujemy, zwiększając kaloryczność i porcje białka, z powodzeniem możemy używać dań ziemniaczanych przez dłuższy okres.

Dla kogo dieta ziemniaczana?

  • Dieta ziemniaczana będzie doskonale nadawała się dla osób chcących zredukować wagę ciała. Jednak musimy pamiętać o tym, że ziemniaki nie są cudownym produktem, dzięki, któremu schudniemy. Jeżeli dieta ma doprowadzić do redukcji wagi, zawsze musi być zachowany ujemny bilans kaloryczny.
  • Sprawdzi się, gdy kaloryczność naszej diety jest dosyć niska i objętościowo brakuje nam jedzenia.
  • Nie jest to więc dobra alternatywa dla osób uprawiających sporty siłowe, którym zależy na budowie masy mięśniowej czy siły.  
  • Dieta ziemniaczana zalecana jest osobą cierpiącym na kamice nerkową i inne problemy z nerkami.

Przykładowy jadłospis diety ziemniaczanej

Poniżej znajduję się przykładowy dzienny jadłospis diety ziemniaczanej. Nie należy sugerować się podanymi ilościami – zawsze należy dostosować je do indywidualnego zapotrzebowania kalorycznego. Przepisy w diecie ziemniaczanej są ograniczone tylko naszą wyobraźnią.
W poniższym jadłospisie znajdują się ciekawe, a zarazem proste dania:

Posiłek 1

Omlet z 2 jajek, 75 g szynki z indyka, 2 małe pomidory, łyżka oliwy.

Posiłek 2

Ziemniaki (200g) w mundurkach pieczone w piecu, doprawione ulubionymi przyprawami, 150g mięsa z kurczaka, brokuły 100g.

Posiłek 3

Ziemniaki (200g) faszerowane pieczarkami (100g) oraz papryką (100g).

Posiłek 4

Serek wiejski 150g, orzechy włoskie 30g.

Dieta ziemniaczana i trening

Opinie o diecie ziemniaczanej są różne, zazwyczaj rozbieżność ta wynika z braku dostatecznej wiedzy. Dania na ich bazie nie są czymś, czego należy się obawiać w diecie redukcyjnej. Same w sobie pozwalają nam na szeroki wachlarz posiłków, który można dostosować do swoich celów dietetyczno – treningowych, a także i zdrowotnych. Warto zapamiętać, że dieta ziemniaczana to dobry sposób na jadłospis przy treningach nastawionych na redukcję kilogramów.

Rating: 1.0/5. Wg 1 głosu.
Proszę czekać...

BudujMase.pl

Kulturystyka to nasza pasja! Jaki trening przynosi najlepsze efekty i jaka dieta pomoże Ci osiągnąć upragniony cel? U nas znajdziesz wszystkie informacje niezależnie od tego czy Twoim założeniem jest budowa masy mięśniowej, idealna rzeźba, czy redukcja tkanki tłuszczowej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Szukaj