Czerwone mięso stanowi bardzo dobre źródło białka w tradycyjnej diecie. Dostarcza również innych składników odżywczych, np. witamin i minerałów. Czy faktycznie jest takie dobre? Jakie ma wady i zalety? Czy mięso czerwone w diecie może wpłynąć na lepsze wyniki na siłowni?

Czerwone mięso w diecie

Mięsem czerwonym nazywane są mięśnie i organy wewnętrzne ssaków lądowych. Mogą one pochodzić ze środowiska:

  • hodowlanego, np. wołowina i wieprzowina;
  • wolnożyjącego, np. dziczyzna.

Wady

Czerwone mięso ma większą zawartość tłuszczu niż mięso białe. Te tłuszcze składają się w większości z niezdrowych nasyconych kwasów tłuszczowych, które m.in.

  • zakłócają gospodarkę lipidową;
  • przyczyniają się do zmian miażdżycowych prowadzących do wylewu krwi do mózgu bądź zawału serca;
  • przyczyniają się do powstania chorób układu krążenia, nowotworów (przede wszystkim jelita grubego i odbytu),
  • wpływają na problemy z metabolizmem.

Osoby preferujące mięso czerwone w diecie są narażone na choroby tj.

  • cukrzyca,
  • zwyrodnienie plamki żółtej,
  • reumatoidalne zapalenie stawów.

Za tym wszystkim stoją nasycone kwasy tłuszczowe, których mięso czerwone jest źródłem.

Zalety

Jakie zalety niesie spożywanie czerwonego mięsa?

  • Jest doskonałym źródłem fosforu, cynku, magnezu siarki oraz miedzi.
  • Wspomaga walkę z anemią (dzięki obecności żelaza).
  • Jest źródłem witamin z grupy B, które wspierają układ nerwowy oraz przemiany metaboliczne białek, tłuszczy i węglowodanów.
  • Posiada wysoką zawartość witamin: A, D i PP.
  • Zawiera znaczną ilość pełnowartościowych protein, dostarczających szereg aminokwasów niezbędnych w prawidłowym funkcjonowaniu człowieka.

Rodzaje czerwonego mięsa

Mięso czerwone może pochodzić od wielu typów zwierząt. Do źródła można zaliczyć:

  • wołowinę,
  • wieprzowinę,
  • baraninę,
  • jagnięcinę,
  • cielęcinę,
  • koninę,
  • kozinę,
  • dziczyzna.

Wartości odżywcze mięsa czerwonego

W zależności od części, z której zostało pobrane mięso, wartości odżywcze mogą się od siebie nieco różnić. Poniżej przedstawione zostały wybrane gatunki mięsa czerwonego z uwzględnieniem ich odznaczających się wartości odżywczych.

  • Mięso wołowe posiada największą ilość cynku, żelaza i witaminy B12 z wszystkich gatunków mięs.
  • Mięso wieprzowe zawiera największą ilość, w porównaniu z innymi gatunkami mięs, witaminy B1.
  • Cielęcina charakteryzuje się odpowiednią proporcją sodu do potasu oraz wysoką zawartością fosforu i żelaza. Cielęca wątroba jest bogatym źródłem witamin A i C.
  • Mięso zwierząt łownych jest lepiej ukrwione, mniej otłuszczone oraz zawiera niewielką ilość cholesterolu. Zawiera bardzo dużą ilość żelaza, fosforu oraz wapnia.

Czerwone mięso a siłownia

Jak mięso czerwone wpływa na konkretny planu treningowego na siłowni?

Czerwone mięso na redukcji

Stosowanie mięsa czerwonego podczas okresu redukcyjnego uwarunkowane jest typem stosowanej diety. Jeżeli plan żywieniowy nie jest oparty o posiłki wyłącznie białkowo-tłuszczowe, należy ograniczyć mięso czerwone do minimum. Jeśli już ma się pojawić na talerzu – to najlepiej w najchudszym wydaniu, np. dziczyzna bądź chude mięso czerwone zwierząt hodowlanych. Nie posiada ono zbyt dużej ilości nasyconych kwasów tłuszczowych oraz jest bogatym źródłem pełnowartościowego białka.

Czerwone mięso na masę

Podczas stosowania diety ukierunkowanej na przyrost masy mięśniowej należy ograniczyć spożywanie tłustego mięsa czerwonego. Jego zbyt duża ilość może spowodować, przy dodatnim bilansie kalorycznym, znaczny wzrost poziomu tkanki tłuszczowej. Zalecane jest, aby podczas okresu masy mięso czerwone stosować zamiennie z mięsem białym.

Mięso czerwone w diecie

Mięsa czerwonego w diecie wzbogaca ją o istotne wartości odżywcze tj. białko. Jednak z uwagi na zbyt dużą zawartość nasyconych kwasów tłuszczowych, które negatywnie wpływają na stan zdrowia, zaleca się ograniczenie jego spożywania. Wyjątkiem są chude mięsa czerwone, jak np. dziczyzna. Plan żywieniowy powinien być w głównej mierze oparty o mięso białe i czerwone chude, które dostarcza odpowiednich ilości protein, aminokwasów i małej ilości niezdrowych tłuszczy.

Brak głosów.
Proszę czekać...

Michał Smuszkiewicz

Michał Smuszkiewicz - student AWF Poznań posiadający duży wachlarz wiedzy jak i doświadczenia w zakresie aktywności fizycznej oraz żywienia. Jest osobą ambitną czującą ciągły niedosyt wiedzy. Przekłada się to na to, że każdy trening oraz dieta są przemyślane oraz dostosowane do potrzeb.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Szukaj