Dieta makrobiotyczna to sposób żywienia, który swoje źródło ma z chińskiej filozofii. Wyznaje ona zasadę dwóch sił Jin i Jang, które pozostają ze sobą w równowadze. Według jej zasad, dieta jest częścią systemu filozoficznego i duchowego. Ma zapewnić m.in. zdrowie i szczupłą sylwetkę. Dieta makrobiotyczna stosowana jest najczęściej przy nadciśnieniu i cukrzycy. Czy warto ją wykorzystać w swoim planie? Sprawdź więcej w artykule.

Dieta makrobiotyczna

Najważniejsza informacja jest taka, że dieta nie jest zalecana dla osób aktywnych fizycznie, zwłaszcza przy treningu siłowym. To ze względu na małe ilości białka, witaminy B12, żelaza i magnezu, które są niezbędne dla osób trenujących. Dieta może spotęgować odczucie braku sił i energii przy treningu.

Nieodpowiednio stosowany makrobiotyczny plan żywieniowy może doprowadzić też do anemii, zmęczenia i osłabienia. Spowodowane jest to wykluczeniem z posiłków produktów pochodzenia zwierzęcego, ograniczając niedobory pełnowartościowego białka, witaminy B12, żelaza i wapnia. Czy w takim razie dieta makrobiotyczna ma jakikolwiek sens?

Zasady diety makrobiotycznej

Mimo tego, że dla trenujących na siłowni nie jest dobrym kierunkiem w żywieniu, to innych już powinien zainteresować. Jakie są zasady diety makrobiotycznej?

  • Dieta makrobiotyczna jest dietą o niskiej zawartości tłuszczu, z dużą ilością warzyw i produktów zbożowych.
  • Proporcje w diecie są bardzo istotne. 50% pożywienia stanowią produkty zbożowe, a drugie 50 % – warzywa, nasiona roślin strączkowych, glony i owoce.
  • Bardzo ważne jest aby produkty były nieprzetworzone i niekonserwowane, pochodzenia naturalnego (niełuskane ziarna zbóż).
  • Celem diety jest oczyszczanie organizmu z toksyn. To prowadzi do równowagi wewnętrznej organizmu, jednocześnie spalając tkankę tłuszczową.

Dieta nie może być stosowana u kobiet w ciąży, w okresie menopauzy oraz u dzieci i młodzieży. Niezalecane jest też stosowanie diety u osób cierpiących na osteoporozę, choroby serca, tarczycy oraz kamienicę nerkową.

Efekty diety makrobiotycznej

Dieta makrobiotyczna zakłada zdrowe i długie życie. Jakie efekty jeszcze przynosi? Daje szansę, by:

  • zredukować masę ciała. Dietę można stosować maksymalnie 2 miesiące, idealna dla osób z lekką nadwagą;
  • oczyścić organizm z toksyn;
  • ze względu na dużą ilość błonnika, wyregulować pracę układu pokarmowego.

Produkty w diecie makrobiotycznej

Jakie produkty w diecie makrobiotycznej powinny się znaleźć? Na pewno:

  • niełuskane ziarna pszenicy, żyta, owsa, kaszy jaglanej i jęczmiennej, kukurydzy, gryki i ryżu,
  • owoce,
  • warzywa,
  • rośliny strączkowe.

W diecie makrobiotycznej mogą jedynie znaleźć się tłuszcze roślinne (w ilości 1 łyżka dziennie). Tłuszcze zwierzęce należy całkowicie wyeliminować. Spożywane warzywa powinny być suszone, gotowane na parze, w wodzie, duszone bądź blanszowane. W małej ilości powinno się spożywać również przetwory zbożowe tj. płatki owsiane, makaron, pieczywo. Najlepiej korzystać jest z oleju sezamowego, kukurydzianego i pochodzącego z gorczycy.

Jakie produkty w diecie makrobiotycznej należy wykluczyć?

  • Mięso,
  • sery,
  • masło,
  • śmietana,   
  • lody,   
  • słodzone jogurty,   
  • mleko,
  • cukier i jego przetwory,   
  • owoce,       
  • soki,   
  • kawa,   
  • czarna herbata,   
  • ziemniaki,   
  • pomidory,   
  • bakłażan.

Dodatkowo nie powinno być produktów konserwowanych, mrożonych, oczyszczonych, barwionych sztucznie i aromatyzowanych. Nie używamy przypraw takich jak: ocet spirytusowy i napojów alkoholowych.Podczas posiłków nie wolno pić, a ostatni posiłek powinien być spożyty 3 godziny przed spaniem.

Jadłospis w diecie makrobiotycznej

Makrobiotyka jest sposobem odżywiania opartym na zgodzie z prawami natury. Przepisy, jakie oferuje dieta makrobiotyczna, bazują głównie na warzywach, owocach, roślinach strączkowych oraz nieprzetworzonych ziarnach zbóż. To potrawy bogate nie tylko w witaminy i minerały, lecz także w błonnik, który jest sprzymierzeńcem szczupłej sylwetki.

  • Komponując jadłospis w diecie makrobiotycznej należy pamiętać, że przez dwa tygodnie należy spożywać codziennie trzy posiłki przygotowane z gotowanych, prażonych, rozgniecionych lub zmielonych ziaren.
  • Jadłospis można uzupełniać owocami i warzywami. Zboża powinny jednak stanowić 70% codziennego menu.
  • Posiłki warto urozmaicić kiszonką, np. z poszatkowanej kapusty, selera, ogórków i sałaty.

Jak może wyglądać jadłospis w diecie makrobiotycznej?

  • Śniadanie: pasztet z kaszy gryczanej z orzechami
  • II śniadanie: jabłko lub gruszka
  • Obiad: kotlety z pęczaku z cebulą i kiełkami
  • Podwieczorek: ciasteczka sezamowe
  • Kolacja: placki jaglane z jabłkami

Jak widać, dieta makrobiotyczna nie jest źródłem wystarczającej ilości kalorii dla ćwiczących. Dlatego też nie sprawdzi się jako najlepsza dieta na siłownię. Za to jako sposób na oczyszczenie organizmu i zmianę przyzwyczajeń dietetycznych – już tak.

Brak głosów.
Proszę czekać...

BudujMase.pl

Kulturystyka to nasza pasja! Jaki trening przynosi najlepsze efekty i jaka dieta pomoże Ci osiągnąć upragniony cel? U nas znajdziesz wszystkie informacje niezależnie od tego czy Twoim założeniem jest budowa masy mięśniowej, idealna rzeźba, czy redukcja tkanki tłuszczowej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Szukaj