Dieta Dąbrowskiej to rodzaj diety niskokalorycznej. Ściśle określa się w niej m.in. czas trwania czy rodzaj produktów zalecanych i niedozwolonych. To także sposób na warzywno-owocowy detoks, który przydałby się tak naprawdę każdemu z nas. Skąd wzięła się dieta Dąbrowskiej? Czy jest bezpieczna? Dla kogo jest zalecana? Jakich efektów można się po niej spodziewać? Sprawdź wady i zalety, a także inne informacje na temat diety według Dąbrowskiej.

Dieta Dąbrowskiej

Dieta Dąbrowskiej to przede wszystkim dieta oczyszczająca, stworzona przez Dr. Ewę Dąbrowską. Jest to kolejny system żywienia, określany również mianem leczniczego postu. Jej podstawą jest spożywanie bardzo małej ilości kalorii w ciągu dnia, które pochodzić mają jedynie z zalecanych produktów.

  • Dieta ta nie jest stosowana jako dieta odchudzająca. Jednak jej pośrednim efektem – ze względu na bardzo niską kaloryczność – jest również utrata masy ciała.
  • Została opracowana z myślą o oczyszczeniu organizmu z toksyn oraz szkodliwych produktów przemiany materii.

Dla kogo dieta Dąbrowskiej?

Dieta Dąbrowskiej zakłada spożywanie bardzo niskiej ilości kalorii. Dla kogo więc się nada? Warto zapoznać się z jej zasadami, efektami, wadami i zaletami. Dopiero wtedy będzie jasna odpowiedź komu ta dieta wyjdzie na dobre.

Zasady diety Dąbrowskiej:

Dieta ta jest podzielona na dwa etapy.

  1. Właściwy etap określa się jako lecznicza głodówka. Ma trwać od kilku do nawet kilkudziesięciu dni (10-40 dni). Pierwszy etap diety Dąbrowskiej zakłada spożywanie w ciągu dnia około 600 kcal spożywając jedynie warzywa niskoskrobiowe, np. marchew, kalafior czy brokuł i owoce niskocukrowe (jabłka, jagody). Zwraca się uwagę aby warzywa jeść surowe np. formie sałatek, dieta dopuszcza gotowanie iść i spożywanie w postaci np. zupy.
  2. Drugim etapem jest wyjście z diety i racjonalne oraz zdrowe odżywianie opierające się o dużą ilość nieprzetworzonych warzyw, owoców i roślin strączkowych. Etap ten zakłada wyjście z leczniczej głodówki, stopniowo dodając do diety kasze, ziarna, orzechy i produkty mleczne.

Ważnym zaleceniem jest także spożywanie 2-3 l płynów dziennie:

  • wody niskozmineralizowanej,
  • herbaty ziołowe i owocowe.

Efekty diety Dąbrowskiej

Bezpośrednim i głównym efektem diety ma być oczyszczenie organizmu ze zbędnych produktów przemiany materii, które przyczyniają się do rozwoju różnych chorób i schorzeń np. trądzik zakrzepica i inne. Pośrednim efektem diety Dąbrowskiej z kolei jest utrata masy ciała. Jednak należy pamiętać, że przy tak niskiej kaloryczności diety i produktach jedynie warzywnych i częściowo owocach, przyczynia się do utraty:

To stanowi, że nie jest odpowiednim sposobem żywienia dla osób trenujących, redukujących tkankę tłuszczową.

Zalety diety Dąbrowskiej

Jakie zalety ma dieta Dąbrowskiej?

  • Podstawą diety jest duża ilość warzyw i owoców. To może przyczynić się do przyzwyczajenia i spożywania ich w większych ilość po zakończeniu stosowaniu diety Dąbrowskiej.
  • Dla niektórych zaletą będzie na pewno szybka utrata masy ciała.
  • Część osób – stosujących tę dietę – potwierdza jej skuteczność przy leczeniu różnych schorzeń.

Wady diety Dąbrowskiej

Jakie wady ma dieta Dąbrowskiej?

  • Dieta opiera się jedynie o warzywa i część owoców. Przez co jest uboga w produkty z innych grup, np. zboża pełnoziarniste czy produkty wysokobiałkowe.
  • Bardzo niska kaloryczność diety może powodować osłabienia, zawroty głowy itd.
  • Brak energii i siły na aktywność w ciągu dnia.
  • Utrata masy ciała będzie związana nie tylko z redukcją tkanki tłuszczowej, ale i mięśni.
  • Bardzo restrykcyjne zasady wraz z niską energetyką diety będą zwiększały ryzyko wystąpienia tzw. efektu jojo po zakończeniu stosowania diety Dąbrowskiej.
  • Kaloryczność diety poniżej BMR, czyli ilości kalorii jaką organizm potrzebuje do przeżycia i funkcjonowania.

Ile można schudnąć na diecie warzywno owocowej?

Dieta Dąbrowskiej to około 600kcal w ciągu jednego dnia. Taka kaloryczność przez okres nawet 40 dni z całą pewnością pozwoli zrzucić zbędny balast. Ale ile można schudnąć na diecie warzywno owocowej? Zależnie od organizmu, taki system żywienia może przyczynić się do redukcji niechcianej tkanki tłuszczowej, ale i masy mięśniowej i wody w organizmie. Okazać się może, że wynik kilkunastu kilogramów w zaledwie ponad miesiąc jest możliwy do osiągnięcia. Czy jednak warto? Zagrożenie efektem jo-jo, rozregulowanie układu hormonalnego, ciągły niepokój i głód raczej nie przekonuje do jej stosowania.

Przykładowy jadłospis diety Dąbrowskiej (jadłospis na 1 dzień)

Przykładowy jadłospis diety Dąbrowskiej – wprawdzie kolorowy i atrakcyjny – to jednak nie będzie zbyt kaloryczny. Jak może taki plan na 1 dzień wyglądać?

  • Śniadanie: sałatka na bazie ogórka kiszonego, sałaty, selera naciowego, cebuli i pomidora. Do tego herbata miętowa lub pokrzywa.
  • Przekąska: surowa marchew.
  • Obiad: zupa krem z brokuła i dyni, wraz z pieczonym pomidorem nadziewanym jarzynami.
  • Przekąska: kompot z jabłek bez dodatku cukru / sok z buraka.
  • Kolacja: mix sałat ze szczypiorkiem. Do popicia melisa.

Między czasie należy dbać o dostarczanie czystej wody.

Dieta Dąbrowskiej, czyli warzywno-owocowy detoks

Dieta Dąbrowskiej, czyli warzywno-owocowy detoks, to propozycja systemu żywienia, która na pewno budzi kontrowersje.

  • Częściowy post leczniczo-odchudzający z całą pewnością przyczynia się do utraty masy ciała.
  • Jednak niesie ze sobą duża ilość wad i możliwych komplikacji.

Przy jej stosowaniu nie zaleca uprawiania aktywności fizycznych – co jest ogromnym minusem dla osób ćwiczących. Z drugiej strony jak trenować przy tak małej kalorycznej diecie? Aktywni z pewnością mogą mieć z tym problem.

Brak głosów.
Proszę czekać...

Wiesław May-Majewski

Student II stopnia na Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu na kierunku Sport o specjalności trener przygotowania motorycznego. Trener personalny, pasjonat dwuboju olimpijskiego, treningu siłowego i mobility z zamiłowaniem do zdrowego odżywiania. Poza treningiem siłowym ćwiczy i naucza elementów akrobatyki na trampolinach.

Komentarze

  1. Jak się chce to i we wszystkim się da radę. Ja doradzałam mojej mamie by zrzuciła parę kilogramów i wtedy będzie się czuła lepiej. Na początku to jak do ściany ale po czasie jednak się przekonała, zamówiłam jej iqgreen na wspomaganie odchudzania. Do tego wyciągam ją ostatnio często na rower i już widać dużą poprawę.

  2. Post pani dr. Dąbrowskiej , ponieważ tak należy ten proces nazwać to nic innego jak post Danielowy przed Św Wielkanocnymi. Pozwala pozbyć się toksyn z organizmu i różnych świństw i brudów cywilizacji . To nie dieta odchudzająca to super efekt oczyszczenia. Efekt jo-jo rodzi się tylko wtedy kiedy wracamy do poprzednich nawyków jedzenia głęboko przetworzonych produktów tzw. jedzenia śmieciowego. Poza tym wyleczyła dość dużo ludzi swoją metodą, żeby można było dyskutować czy to oczyszczanie przynosi efekt w postaci zdrowia . Pozdrawiam

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Szukaj