Dieta lekkostrawna jest stosowana często m.in. przy różnego rodzaju chorobach, przede wszystkim związanych z układem pokarmowym. Polecana jest jednak każdemu, bez względu na wiek. Jak wygląda taka dieta? Jakie produkty powinny gościć na lekkostrawnym talerzu? Sprawdź też lekkostrawny jadłospis na tydzień w naszym artykule.

Dieta lekkostrawna

Dieta lekkostrawna jest lekkim systemem żywienia, który pozytywnie oddziałuje na organizm.

  • Przede wszystkim charakteryzuje się spożywaniem lekkich produktów, nie obciążających układu pokarmowego.
  • Bardzo ważne jak przy każdym rodzaju diety jest systematyczne spożywanie posiłków. Jest to klucz do zachowania zdrowej sylwetki.
  • Dieta lekkostrawna pokrywa zapotrzebowanie kaloryczne każdego człowieka.
  • Tłuste i ciężkostrawne produkty należy wymienić na lekkie i zdrowe przysmaki, które nie obciążają układu pokarmowego.
  • Dzięki takiej diecie można wyleczyć się z wielu chorób oraz zyskać mnóstwo dodatkowej energii.
  • Podczas takiej diety nie zaleca się smażenie produktów na głębokim tłuszczu. Najlepiej zamienić to na pieczenie i duszenie. Jak smażenie, to na małej ilości tłuszczu.

Produkty lekkostrawne

Są to produkty naturalne, z ograniczonymi do minimum substancjami konserwującymi oraz sztucznymi barwnikami. Produkty te powinny być lekkostrawne, nie powodujące wzdęć i gazów. Jakie to produkty? Na pewno:

  • warzywa, które w swoim składzie posiadają wiele cennych minerałów. Zaleca się ich rozdrabnianie, gotowanie bądź tarkowanie, np marchewka, pietruszka, burak, pomidor jednak bez skórki. Należy unikać warzyw marynowanych oraz wzdymających, jak cebula;
  • chude mięso, drobiowe wędliny, cielęcina, schab, drób;
  • pieczywo – warto wybrać pszenne bułki, chleb czy też biszkopty;
  • zdrowy tłuszcz, czyli oliwa z oliwek, olej lniany, olej rzepakowy;
  • owoce, np. banany, truskawki, maliny, jagody, brzoskwinie czy też jabłka (najlepiej pieczone);
  • biały ryż, drobne makarony, ugotowane ziemniaki;
  • kasze (oprócz gryczanej);
  • ryby;
  • chudy twaróg biały, nie zaleca się używanie sera żółtego;
  • zupy gotowane na chudym mięsie;
  • jajka (na miękko, sadzone);
  • przyprawy nie pobudzające wydzielania soków trawiennych, np. pietruszka, koper, majeranek, cukier;
  • kisiel.

Przepisy lekkostrawne

Trzeba pamiętać, że gramatura powinna być dopasowana indywidualnie do każdego człowieka. W przypadku problemów najlepiej jest zasięgnąć porady dietetyka, bądź trenera. Jakie posiłki będą najlepsze w tej diecie?

Lekkostrawna owsianka

  • Płatki owsiane górskie zalewamy wodą,
  • czekamy 3-5 minut,
  • odlewamy wodę,
  • dodajemy truskawki, jagody, maliny,
  • zalewamy jogurtem naturalnym.

Lekkostrawny shake owocowy

  • blendujemy mleko 2% z:
    • ulubionymi owocami,
    • dwiema łyżkami płatków jęczmiennych.

Wafle ryżowe z jogurtem naturalnym

  • 3 wafle ryżowe z twarogiem chudym i dżemem,
  • do picia jogurt naturalny.

Zupa z cukinii

  • Do gotującego się bulionu dodajemy pokrojone ziemniaki i marchewkę,
  • chwilę odczekujemy i dodajemy startą cukinię,
  • jako przyprawy używamy pieprzu, małą ilość soli oraz koperek,
  • następnie dodajemy jogurt naturalny i chwilę mieszamy.

Kasza jaglana z dodatkami

  • Gotujemy kaszę jaglaną wg. przepisu na opakowaniu,
  • na małym tłuszczu lekko podsmażamy na patelni paprykę i pomidory bez skórki,
  • do talerza wsypujemy kaszę jaglaną i mix z patelni,
  • doprawiamy bazylią.

Nadziewana papryka

  • Paprykę wycinamy tak, aby zrobił nam się otwór,
  • do otworu nakładamy twaróg chudy z pokrojoną w kostkę rzodkiewką.

Dieta lekkostrawna – jadłospis

Ważna informacja: nie należy popijać płynów podczas jedzenia. Dopiero po skończonym posiłku warto jest zaparzyć herbatę, bądź wypić niegazowaną wodę.

Lekkostrawne śniadanie

Najlepiej sprawdzą się tutaj posiłki tj.

  • owsianka na wodzie z owocami,
  • wafle ryżowe z chudym twarogiem i dżemem o niskiej zawartości cukru,
  • 2-3 jajka na miękko podane z bułką pszenną i herbatą
  • jajka sadzone z pszenną bułką,
  • kanapki z szynką sopocką, posmarowane masłem z pomidorem bez skórki.

Lekkostrawny obiad

Jako obiad może służyć:

  • pieczona pierś z kurczaka, przyprawiona oliwą z oliwek i pieprzem z ryżem białym i surówką z ugotowanych buraków,
  • wędzona makrela z ugotowanymi ziemniakami i mizerią,
  • krupnik, żurek z jajkiem,
  • schab pieczony z ugotowanymi ziemniakami i marchewką.

Lekkostrawna kolacja

W roli kolacji sprawdzi się:

  • chleb posmarowany masłem z twarogiem chudym,
  • zupa krem z pomidorów bez skórki z dodatkiem naturalnych ziół,
  • sałatka jarzynowa z małą ilością majonezu,
  • zupa mleczna,
  • nadziewana papryka.

Dieta lekkostrawna – jadłospis na tydzień

Kluczem do diety lekkostrawnej jest systematyczność. Jest ona łatwo do osiągnięcia, ponieważ liczba posiłków w jadłospisie może oscylować na poziomie 3-5 dań. Poniżej rozpisany jest plan:

  • na 7 dni;
  • zawierający 3 główne posiłki;
  • pomiędzy nimi jest miejsce na wartościowe przekąski.
Dzień Śniadanie Obiad Kolacja
Poniedziałek Owsianka z owocami Pieczona pierś z kurczaka z białym ryżem i gotowanymi burakami Jogurt naturalny z waflami ryżowymi posmarowanymi z dżemem
Wtorek Zupa mleczna Pieczony schab z ugotowanymi ziemniakami i marchewką Krupnik
Środa 2-3 jajka na miękko z pszenną bułką Krupnik Duszona pierś kurczaka z brokułem i kaszą jaglaną
Czwartek Kanapki z szynką potocką, pomidorem bez skórki i herbatą Gulasz wołowy z papryką, gotowanymi ziemniakami, doprawiony bazylią. Wędzona makrela
Piątek 2 jajka sadzone z bułką posmarowaną masłem Zupa krem z pomidorów i papryki Twaróg chudy z waflami ryżowymi
Sobota Owsianka na mleku z płatkami jęczmiennymi i owocami Duszona cielęcina na bulionie w sosie śmietanowym z ziemniakami Papryka nadziewana twarogiem z rzodkiewką
Niedziela Shake owocowy Duszona pierś z kurczaka w sosie pomidorowym Zupa krem z brokułów

 

Rating: 3.3/5. Wg 3 głosów.
Proszę czekać...

BudujMase.pl

Kulturystyka to nasza pasja! Jaki trening przynosi najlepsze efekty i jaka dieta pomoże Ci osiągnąć upragniony cel? U nas znajdziesz wszystkie informacje niezależnie od tego czy Twoim założeniem jest budowa masy mięśniowej, idealna rzeźba, czy redukcja tkanki tłuszczowej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Szukaj