Obecnie fit lifestyle i zdrowe odżywianie jest w modzie. Wszędzie widzimy produkty eko, bio, itp… Co druga osoba zdrowo się odżywia, trenuje regularnie i ogólnie jest fit. Widzimy coraz więcej fitness klubów, które praktycznie powstają jeden obok drugiego. Klientów siłowni jest coraz więcej, z każdym miesiącem ilość karnetów rośnie. Niektórzy jako początkujący zgłaszają się do trenera personalnego, jednak większość ludzi zaczyna na własną rękę swoją przygodę, po przeczytaniu licznych forów sportowych i obejrzeniu filmików instruktażowych stwierdzają, że są gotowi. Czy słusznie? No właśnie, jak powinien wyglądać idealny plan treningowy?

Czy zawsze trenować według planu?

Odpowiedź brzmi: tak! Jeśli chcesz osiągnąć dany cel, stopniowo poprawiać swoją sylwetkę i kondycję fizyczną. Trenując według planu wiesz, na jakim jesteś etapie i ile zostało Ci czasu do wyznaczonego celu. Poprawnie ułożony plan zawiera każdy etap treningu, łącznie z roztrenowaniem i całkowitym odpoczynkiem. Osoby trenujące według dobrze zaplanowanej rozpiski zawsze będą miały lepsze wyniki od tych, które uprawiają tzw. „sztukę dla sztuki”. Na siłowni jak w życiu, idąc zgodnie ze swoim planem do upragnionego celu jesteśmy bardziej świadomi tego, co może się nam po drodze na szczyt przydarzyć.

Zasady jak ułożyć plan treningowy:

  1.       Przede wszystkim taki plan powinien być dostosowany do danej osoby i ułożony indywidualnie pod nasz cel.
  2.       Ilość powtórzeń w serii powinna być uwarunkowana w zależności od naszego celu.
  3.       Każdy trening powinien być opisany łącznie z rozgrzewką i po treningowym „ wyciszeniem”.
  4.       Przerwy pomiędzy ćwiczeniami i seriami powinny być dopasowane do okresu w jakim się znajdujemy, np.: budowanie masy mięśniowej, redukcja tkanki tłuszczowej czy budowa siły.
  5.       Powinien być zaplanowany na max 6-8 tygodni.
  6.       Sesja treningowa powinna trwać 60-90 minut.

Czy łatwo ułożyć dobry plan treningowy?

Zasady już są dobrze znane, więc śmiało możemy zaczynać układać własny plan. Tylko czy na pewno jest tak kolorowo jak nam się wydaje? Nie zawsze. Dlatego, że każdy początkujący nie ma nawet pojęcia o zaplanowaniu swojego treningu, co jest dla niego dobre, a co nie. Najczęstsze zjawisko wśród początkujących bywalców siłowni to oglądanie gwiazd światowej kulturystyki i podpatrywania ćwiczeń. Niestety jest to najgorszy błąd jaki można zrobić, dlatego że zawodnicy trenują latami i u nich ruch już wygląda całkowicie inaczej, niż u osoby początkującej. Zacznijmy od tego, że taka osoba nie oszukujmy się nie posiada praktycznie żadnej muskulatury, dlatego ruchy jakie wykonuje muszą być wykonane w pełnej amplitudzie. Pół ruchy i inne cuda na początku drogi nie dadzą żadnych efektów. Kolejnym punktem jest to, że dana osoba nie wie jak sprawdzić poziom swojej siły, bardzo często z góry zakłada, że dany ciężar będzie odpowiedni. Nie ma pojęcia jak sprawdzić swój ciężar maksymalny i następnie względem tego rozpisać trening. Nie mówiąc już o zaplanowaniu kiedy dana partia będzie trenowana, ile czasu przed treningiem zjeść posiłek, a przede wszystkim co jeść przed i po treningu. Dlatego większość tych osób korzysta po prostu z gotowych planów zamieszczonych w necie. W tym przypadku kształtują się nam dwie opcje, albo dany plan okaże się trafny i będzie działał, natomiast druga to taka, że okaże się on kompletną klapą. W tym wypadku zalecam skorzystać z osób lub firm, które się na tym znają. Za firmami stoi grupa specjalistów, która jest gotowa zawsze do pomocy i spełni wasze oczekiwania.

Plany Budujmase.pl

Jednym z serwisów specjalizujących się w planach treningowych i dietetycznych, a jak wiadomo: „sam trening bez diety  nie zrobi sylwety” jest Budujmase.pl. Każdy z ich planów spełnia wszystkie oczekiwania klienta, a przede wszystkim jest układany według wyżej wymienionych zasad planu idealnego.

  • Plany treningowe są dopasowane indywidualnie do użytkownika  i jego wymagań.
  • Ścieżka treningowa jest dobrana tak, aby można było nieustannie się rozwijać i robić ciągły progres.
  • Każde ćwiczenie jest dokładnie opisane a 90% z nich posiada filmik instruktażowy z dokładnym omówieniem danego ćwiczenia.
  • Najważniejsze jednak jest to, że gdy potrzebujemy pomocy piszemy niezwłocznie do specjalistów i rozwiewają oni nasze wątpliwości udzielając wyczerpujących odpowiedzi.

Plany dietetyczne charakteryzują się zaś:

  • Dużą różnorodnością posiłków, dieta nie jest monotonna to na pewno, bo w całej bazie znajduje się ponad 600 posiłków.
  • Możemy wybrać różne opcje poziomu posiłków, jeśli jesteśmy wirtuozami w kuchni. Wybieramy wówczas opcję najbardziej wymagającą i działamy, zaś dla ludzi którzy nie są, aż tak zorientowani kulinarnie jest poziom łatwy, który zajmuje mniej czasu. Mimo to dania są smaczne i proste, dlatego efekt wtedy będzie szybszy, a dieta się nie znudzi.
  • Ponadto są opcje diety: tradycyjnej, wegetariańskiej, bezglutenowej i bez laktozy. Mamy możliwość wykluczenia podanych alergenów z diety. Jak widać serwis jest kompletny i działa dla, i na korzyść użytkownika.

 

Możliwość wypróbowania takiego planu jest na stronie: plany.budujmase.pl

Rating: 3.2/5. Wg 6 głosów.
Proszę czekać...

Mateusz Kozłowski

Trener i zawodnik kulturystyki klasycznej. TOP 3 Mistrzostw Polski Juniorów 2018. Od lat związany z treningiem siłowym i zdrowym odżywianiem. Swoją wiedzę zdobywa na licznych szkoleniach i poprzez własne doświadczenie oparte na swoich przygotowaniach jak i pracy z podopiecznymi.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Szukaj