Pamięć mięśniowa to zjawisko o którym warto wiedzieć więcej. To dzięki niej powrót do treningu po dłuższej przerwie jest łatwiejszy, a nasze ciało pamięta wyuczone ruchy. Jaki wpływ ma pamięć mięśniowa na trening? W jaki sposób można ją wykorzystać w sporcie?

Czym jest pamięć mięśniowa?

Z teorii, pamięć mięśniowa to rodzaj nieświadomej pamięci motorycznej, pozwalającej na wykonywanie wyuczonych ruchów w sposób automatyczny, ograniczający udział mózgu. Oznacza to, że jest to mechanizm, dzięki któremu nasze ciało adaptuje się do zmieniających się warunków zewnętrznych:

  • skracając do minimum czas regeneracji powysiłkowej,
  • maksymalizując efekty pracy przy jednoczesnym obniżeniu zużywania energii.

Pamięć mięśniowa, inaczej pamięć ruchowa, to naturalna tzw. adaptacyjna zdolność organizmu. W momencie kiedy jakiś ruch powtarzany jest wielokrotnie, staje się on dla nas łatwiejszy. Spowodowane jest to tym, że ciało, od którego wymaga się konkretnego działania, ułatwia nam pracę. To także jeden z mechanizmów ewolucyjnych.

Mechanizm pamięci mięśniowej

Mechanizm pamięci ciała został dokładnie zbadany przez lekarzy i specjalistów. Jest ona konsekwencją przede wszystkim szybszego działania neuronów motorycznych oraz połączeń nerwowych pomiędzy mózgiem a mięśniami.

  • Przyspieszenie przewodzenia mózg – mięśnie jest skutkiem pojawienia się nowych synaps, czyli elementów stykowych komórek nerwowych. Dodatkowo, zwiększa się ilość naczyń krwionośnych w korze ruchowej w celu jej lepszego odżywienia.
  • W mięśniach z kolei zostaje nasilony proces mitozy oraz hipertrofii. Dzięki tym wszystkim zjawiskom, osoby z długim stażem treningowym szybciej i sprawniej wracają do formy sprzed kontuzji, bądź przerwy treningowej.

Mechanizm działania pamięci mięśniowej, który wytworzył nowe jądra komórkowe, przyczynia się do tego, że w momencie wznowienia treningów, rozpoczynają one pracę na takim samym poziomie jak wcześniej. U osób początkujących natomiast te wszystkie przemiany komórkowe muszą dopiero nastąpić. Jest to główna przyczyna, dlaczego doświadczeni sportowcy wracają do pełni formy maksymalnie po dość krótkim czasie, kiedy nowicjusze budują formę wielokrotnie dłużej.

Zalety pamięci mięśniowej

  • Podstawową zaletą pamięci mięśniowej jest fakt, że pozwala szybciej osiągnąć dyspozycję sprzed urazu lub przerwy.
  • Pozwala również na skrócenie czasu regeneracji pomiędzy sesjami treningowymi.

Czynności, które powtarzane są wielokrotnie, stają się automatyczne, co może pozwolić nam na ich łatwiejsze wykonywanie. To z kolei jesteśmy w stanie przełożyć na lepsze wyniki treningowe.

Wady pamięci mięśniowej

  • Największą wadą pamięci mięśniowej, jaką można znaleźć, jest fakt, że utrwala złe wzorce ruchowe.
  • Ma to również wpływ na osłabienie organizmu, mięśni czy stawów. To może prowadzić do kontuzji oraz zwyrodnień.

Właśnie dlatego należy najpierw nauczyć się poprawnej techniki, a dopiero potem rozpocząć jej wielokrotne powtarzanie w celu nauczenia ciała wzorca ruchu.

Rola pamięci mięśniowej

Zjawisko pamięci mięśniowej jest z całą pewnością faktem, potwierdzonym naukowo. Mechanizm stojący za tą przydatną cechą ewolucyjną, został dobrze poznany i dzięki temu można go wykorzystywać w sporcie. Profesjonaliści, którzy mają duży staż w swojej dyscyplinie sportowej, osiągają tak dobre wyniki, ponieważ nie muszą ciągle skupiać się i utrwalać wyuczonych czynności, jakie wykonują. Są one efektem podświadomej pamięci mięśniowej i ruchowej. Idealnym przykładem będzie tutaj bokser, który w każdej sytuacji zagrożenia od razu podnosi gardę. Automatycznie także robi unik na nadlatujący cios. To samo tyczy się trenujących siłowo na siłowni, crossfit, czy też bieganie.

Ocena: 5.0. Wg 2 głosów.
Proszę czekać...

Tomasz Piotrowski

Tomasz Piotrowski - czynny bokser i sportowiec. Wiedzę na temat treningów oraz odżywiania zgłębiał, by pomóc samemu sobie. Po tym, gdy mu się to udało odkrył pasję trenerską. Stał się trenerem personalnym oraz specjalistą do spraw żywienia i suplementacji zarówno sportowców, modelek, jak i zwykłych ludzi. Życiowe motto: "Wymagajcie od siebie, choćby inni od was nie wymagali." - Jan Paweł II

Komentarze

  1. Ostatnio trener też mi o tym wspominał. Ja całe szczęśćie ćwiczę regularnie, stosuję LargoMass więc efekty przychodzą jakoś jakby szybciej u mnie. Ale no najważniejsze dla mnie to dieta i ćwiczenia. Kiedyś nie byłem przekonany do treningu siłowego… Teraz? To jest to co uwielbiam!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Szukaj
Yes No