Dysproporcja mięśni to coraz częściej pojawiający się problem u ćwiczących. To jedna z większych przeszkód w drodze do idealnej sylwetki. Nic więc dziwnego, że stanowi źródło stresu zarówno dla doświadczonych trenujących, jak i dla osób zaczynających przygodę z siłownią. Czym są dysproporcje? Skąd się biorą i jak z nimi walczyć? To i wiele więcej w artykule poniżej.

Dysproporcja mięśni

Pojęciem dysproporcji określa się różnice napięcia, siły, zakresu ruchu prawej i lewej połowy ciała lub ich części względem siebie. Dysproporcje mogą dotyczyć:

Skąd się bierze dysproporcja mięśni?

Przyczyn dysproporcji mięśni jest wiele. Które z nich jednak w największym stopniu wpływają na ich pogłębienie?

  • Tryb życia /codzienne obowiązki – wyrabiając sobie nawyki w codziennym życiu nie zwracamy uwagi na sposób wykonywania czynności np. podczas sprzątania angażujemy znacznie częściej rękę dominującą, przez co powstaje dysproporcja mięśni ramion, bicepsów i tricepsów.
  • Rodzaj pracy – jeżeli w naszej pracy pewne zadania zawsze wykonujemy określoną częścią ciała, to znacznie wpływamy na jej rozbudowę.
  • Uprawiana dyscyplina sportu – większość dyscyplin sportowych, w szczególności gry zespołowe, będą prowadziły do dysproporcji. Związane jest to ze specyfiką danej dyscypliny np. piłkarz nożny kopiąc przede wszystkim nogą dominująca, doprowadzi do dysproporcji mięśni ud i podudzia.
  • Źle wykonywany trening siłowy – trenując tylko na sztandze, wykorzystując tylko pracę oburącz i obunóż, możliwe jest powstanie i narastanie dysproporcji. Np. wykonywanie tzw. przechwytu (jedna ręka trzyma nachwytem, druga podchwytem) przy martwym ciągu będzie prowadzić do dysproporcji ramion, bicepsów, pleców itd.
  • Kontuzja – efektem pośrednim kontuzji zawsze będzie dysproporcja, może być różna w zależności od jej rodzaju, siły, czasu trwania i postępowania rehabilitacyjnego.

Sposoby na dysproporcję mięśni

Chcąc zapobiegać powstawaniu i niwelować już powstałe dysproporcje powinno się zwrócić uwagę zarówno na aspekty życia codziennego, działanie w pracy jak i trening.

  • Życie codzienne – starajmy się świadomie wykonywać codzienne obowiązki, aby równoważyć pracę lewej i prawej strony ciała.
  • Praca – również w pracy powinno zadbać się o odpowiednie ustawienie ciała i równomierną pracę jego części.
  • Aktywność ruchowa – wybór aktywności i jej częstotliwość ma również ogromny wpływ na poziom dysproporcji. Dobrze jest uprawiać sporty, podczas których całe ciało pracuje równomiernie.

Dysproporcję mięśni, a trening na siłowni

Trening na siłowni może pomagać w leczeniu i zapobieganiu dysproporcji mięśni, jednak źle skonstruowany i nieprawidłowo wykonywany może przyczyniać się do powstawania lub pogłębiania różnic napięciowych.

Konstruując plan treningowy warto zwrócić uwagę  na kilka aspektów, aby zapobiec lub zniwelować powstałe dysproporcje.

  • Równowaga zaangażowania mięśni – należy wykonywać podobną ilość serii na antagonistyczne grupy mięśniowe, np.podobna liczba serii na klatkę piersiową i plecy, tylne uda i czworogłowe, bicepsy oraz tricepsy.Jest to najbezpieczniejsze rozwiązanie w przypadku samodzielnego tworzenia planu.
  • Dobór ćwiczeń – warto tak dobierać ćwiczenia, aby angażować te rejony ciała, które są niedotrenowanie lub nieaktywne.
  • Zakres ruchu wykonywanych ćwiczeń – zawsze powinno się wykonywać ćwiczenie w możliwie jak najpełniejszym zakresie ruchu. Umożliwia to pełne rozciągnięcie i skurcz mięśni, przez co, nie powstaną żadne przykurcze.
  • Pełen zakres ruchów w stawach – w przypadku gdy ciało posiada już jakieś ograniczenia w zakresie ruchomości, co uniemożliwia wykonywanie pewnych ćwiczeń w pełnym zakresie, warto zadbać o przywrócenie tego zakresu. Pomoże nam w tym rozciąganie lub inne techniki mobilizacji np. rolowanie. Takie działanie zapewni, że wszystkie tkanki będą silne, elastyczne oraz sprężyste.

Pamiętajmy o tym, że dysproporcja mięśni jest czymś naturalnym i nie ma ludzi zbudowanych symetrycznie. Jednak świadomość własnego ciała, codzienna aktywność, technika treningu i wiedza o popełnianych błędach, jest w stanie zniwelować lub znacznie tą dysproporcję zmniejszyć. Warto ćwiczyć przed lustrem, by korygować na bieżąco postawę ciała. Gdy nie mamy takiej możliwości, poprośmy o pomoc instruktora bądź partnera treningowego. Zwróci nam uwagę na popełniane błędy i pomoże w ich korekcie.

Rating: 3.3/5. Wg 4 głosów.
Proszę czekać...

Wiesław May-Majewski

Student II stopnia na Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu na kierunku Sport o specjalności trener przygotowania motorycznego. Trener personalny, pasjonat dwuboju olimpijskiego, treningu siłowego i mobility z zamiłowaniem do zdrowego odżywiania. Poza treningiem siłowym ćwiczy i naucza elementów akrobatyki na trampolinach.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Szukaj