Sportowiec powinien być silny i szybki, ale także i gibki. Dlaczego? Gibkość w treningu pozwala uniknąć kontuzji, a także zwiększa zakres ruchu w każdym ćwiczeniu. Co z tego wynika? Lepiej pracujące mięśnie, większa siła i wymarzona sylwetka. Masaż mięśniowo-powięziowy przed treningiem to doskonały sposób na zwiększenie swojej mobilności. Jakie jeszcze efekty daje masaż w planie treningowym na siłowni?

Czym jest masaż mięśniowo-powięziowy?

Masaż mięśniowo-powięziowy jest jedną z technik wykorzystywanych w rehabilitacji. Coraz więcej ćwiczących na siłowni korzysta z różnych technik i metod mobilizujących przed treningiem – nie tylko w crossfit, ale i klasycznym siłowym. Co ważne – robią to częściej sami. Masaż powięzi skupia się na najbardziej napiętych tkankach. Przez to ważna jest ocena stanu układu ruchu oraz funkcjonalna ocena stanu osoby ćwiczącej. W tym celu można wykorzystać różne metody, np. FMS (Functional Movement System).

  • Jest to narzędzie diagnostyczne służące do wychwycenia wzorca ruchowego.
  • Pozwala także ocenić stabilność lokalną i globalną, zakres ruchu stawów i koordynację mięśniowo-nerwową.
  • Najistotniejsze jest jednak, że pozwala znaleźć słabe ogniwa łańcucha kinematycznego i kompensacje występujące na skutek zaburzeń.

Po dokonaniu takiej oceny można zastosować odpowiednie techniki fizjoterapeutyczne w celu poprawy stanu osoby trenującej. W organizmie występują tak zwane punkty spustowe, które są miejscami bardzo mocno napiętych tkanek. Rozluźnienie ich za pomocą:

  • rollera,
  • piłeczki lacrosse,
  • wizyty u specjalisty,

pozwala na zwiększenie zakresu ruchomości stawów i poprawę stabilizacji.

Masaż a napięcie mięśniowo-powięziowe

Napięcie mięśniowo-powięziowe może prowadzić do zapalenia powięzi, które jest bardzo niebezpiecznym zjawiskiem. Jego objawami są bóle w okolicach punktów spustowych, występujące w różnej formie. Może to być uczucie bólu głębokiego lub powierzchniowego.

  • Pod ręką można wyczuć zgrubienia na przebiegu napiętego pasma mięśnia.
  • Naciśnięte wywołują promieniujący na cały mięsień ból.
  • Objawami takiego stanu mogą być zmniejszone zakresy ruchu, a nawet opuchlizna i bóle stawów.
  • Sposobem na redukcję dolegliwości jest m.in. masaż mięśniowo-powięziowy i rozciąganie.

Masaż mięśniowo-powięziowy a trening siłowy

Dzięki wykonywaniu masażu mięśniowo-powięziowego przed treningiem można zwiększyć zakres ruchu (w wykorzystywanych w danej sesji) stawach. Pozwala to również na wzrost siły i uzyskanie lepszych efektów sesji treningowej.

Masaż mięśniowo-powięziowy przed treningiem

Zwiększenie zakresu ruchu jest niewątpliwie olbrzymią zaletą masażu powięzi przed treningiem. Następną korzyścią jaką nasz organizm może wynieść z takich zabiegów jest zwiększenie siły mięśniowej oraz poprawa przewodnictwa mięśniowo-nerwowego. Rozluźnione tkanki są wstanie lepiej reagować na bodźce oraz mocniej się napinać. Jakie przynosi efekty? Na pewno:

  • możliwość wykonania bardziej efektywnych sesji treningowych;
  • pozwala na uniknięcie urazów oraz naderwań mięśni;
  • zwiększa zakres ruchu; co przekłada się m.in. na bezpieczniejszy trening;
  • rozluźnione mięśnie z kolei są silniejsze i wytrzymalsze, dzięki czemu można trenować intensywniej i dłużej.

Masaż mięśniowo-powięziowy po treningu

Niewątpliwą zaletą wykonywania zabiegów związanych z masażem powięzi po treningu jest przyspieszenie regeneracji. Dzięki rozluźnieniu spiętych wysiłkiem mięśni, dochodzą one do siebie szybkiej. Można także uniknąć bolesnych DOMS, potocznie zwanych zakwasami. Efekty? To m.in.

Metody i sposoby masażu mięśniowo-powięziowego

Najbardziej popularną metodą wykonywania masażu mięśniowo-powięziowego jest rolowanie mięśni na wałkach. Rollery do masażu dostępne są już praktycznie w każdym klubie fitness. Foam rolling zapewnia masaż całego ciała.

  • Inną bardziej dokładną metodą jest wykorzystanie piłeczki Lacrosse, dzięki której można zniwelować punkty spustowe. Rozluźnianie takie bywa bolesne, lecz przynosi olbrzymią ulgę i zwiększa mobilność stawów. Piłeczka do masażu nadaje się również do rozluźnienia podeszwy stopy, przez którą można odczuwać bóle w stawie kolanowym.
  • Świetnym rozwiązaniem, dla osób które nie mają czasu lub ochoty wykonywać automasażu, są terapie punktów spustowych u masażystów i fizjoterapeutów. Można ją wykonywać za pomocą igieł do akupunktury lub ręcznie. Efekty takich zabiegów są zadowalające i poprawiają jakość funkcjonowania w codziennym życiu. Ułatwiają również osiąganie lepszych wyników na siłowni.

Brak głosów.
Proszę czekać...

BudujMase.pl

Kulturystyka to nasza pasja! Jaki trening przynosi najlepsze efekty i jaka dieta pomoże Ci osiągnąć upragniony cel? U nas znajdziesz wszystkie informacje niezależnie od tego czy Twoim założeniem jest budowa masy mięśniowej, idealna rzeźba, czy redukcja tkanki tłuszczowej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Szukaj
Yes No