Trening od  rana? Żadna nowość – część z nas ćwiczy przed pracą, szkołą i innymi zajęciami. Trening bez śniadania to również metoda z której korzysta wielu ćwiczących na siłowni. Porcja przedtreningówki na pusty żołądek? Często kończy się m.in. problemami żołądkowymi i nieskończonym treningiem. Kawa zdaje się być lepszym pomysłem przed wizytą na siłowni – pomaga się rozbudzić i działa pobudzająco. Jak to jest jednak z porcją kofeiny na pusty żołądek? Czy kawa na czczo przed treningiem to dobry pomysł?

Kawa na czczo?

Kawa:

  • działa pobudzająco na organizm,
  • zwiększa przepływ krwi,
  • przyspiesza bicie serca.

Człowiek czuje się bardziej pobudzony i gotowy do działania. Jest to jednak efekt krótkotrwały. Zwłaszcza o poranku, kiedy organizm jest jeszcze nie do końca obudzony po nocy, efekt ten może szybko minąć.

  • Kawa na czczo nie jest dobrym rozwiązaniem na rozpoczęcie nowego dnia.
  • Po obudzeniu organizm nie potrzebuje tyle kofeiny.
  • Kawa zapewnia chwilowe uczucie spełnienia i pobudzenia.

Dzień lepiej zacząć od pożywnego śniadania. Nie bez powodu mówi się, że śniadanie to najważniejszy posiłek w ciągu dnia.

Czym grozi kawa na czczo?

  • Zwiększa szansę na niestrawność i zgagę.
  • Kolejnym nieprzyjemnym skutkiem może być pogłębienie stresu. Kawa ma działanie, które zwiększa poczucie lęku i stresu. Wypicie jej na pusty żołądek dodatkowo pogłębia to uczucie.
  • Dodatkowo źle wpływa na równowagę hormonalną – blokuje produkcję serotoniny, czyli hormonu szczęścia.

Poranną kawa? Najlepiej w towarzystwie porządnego śniadania.

Kawa na czczo a trening

Jaki z tego wniosek? Kawa na pusty czczo przed treningiem nie jest dobrym rozwiązaniem. Najlepiej jest dodatkowo coś zjeść. Powinniśmy pić kawę na pół godziny lub godzinę przed treningiem. Jeśli chodzi o jej wpływ na trening, to :

  • kofeina zawarta w kawie zwiększa stężenie wolnych kwasów tłuszczowych, przez co oszczędza zawartość glikogenu w mięśniach;
  • zwiększa poziom glukozy;
  • sprzyja redukowaniu masy ciała;
  • redukuje zmęczenie;
  • wpływa na ilość spalanych kalorii – badania pokazują, że dzięki kawie można spalić ich nawet o 10-15% więcej.

Na siłowni panuje jednak przekonani, że kawa zmniejsza:

    • odczuwanie bólu podczas treningu,
    • ryzyko urazów i kontuzji związanym z wiekiem,
    • odczucie zakwasów po treningu.

Kawa na odchudzanie?

Zawarty w kawie kwas chlorogenowy neutralizuje wolne rodniki i ma działanie antyoksydacyjne. Zapobiega również zaparciom, przeciwdziała miażdżycy i działa przeciwzapalnie.

  • Podczas odchudzania zalecane jest picie kawy zielonej (zwanej też kawą surową; jej obróbka zakończyła się przed procesem palenia). Jest udowodnione naukowo, że picie dwóch kubków dziennie przyspiesza utratę tkanki tłuszczowej.
  • W czasie odchudzania nie trzeba rezygnować z kawy. Powinno się jednak pić ją bez cukru i tłustego mleka. Kubek lub dwa dziennie nie wpłyną znacząco na efekty odchudzania – ważniejsza jest odpowiednia dieta i trening.

Picie kawy a zdrowie

Osoby mające problem z nadciśnieniem powinny uważać na picie kawy, zwłaszcza przed treningiem. Podczas ćwiczeń zwiększa się tętno – kawa może spotęgować to zjawisko. Osoby, które stosują odżywki i suplementy, powinny również uważać z piciem kawy. Część z nich ma w swoim składzie składniki pobudzające (tj. guarana, kofeina). Kawa przed treningiem wieczorem? To droga do bezsenności i gorszej regeneracji. Najlepiej jest wypić ostatnią kawę na 5-6 godzin przed położeniem się spać. A kawa na czczo przed treningiem? Ma swoje plusy i minusy.

Rating: 2.3/5. Wg 3 głosów.
Proszę czekać...

BudujMase.pl

Kulturystyka to nasza pasja! Jaki trening przynosi najlepsze efekty i jaka dieta pomoże Ci osiągnąć upragniony cel? U nas znajdziesz wszystkie informacje niezależnie od tego czy Twoim założeniem jest budowa masy mięśniowej, idealna rzeźba, czy redukcja tkanki tłuszczowej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Szukaj