Guarana to roślina, która w amazońskiej medycynie naturalnej słynie ze swej niezwykłej mocy. Nie tylko skutecznie pobudza, ale ma też zbawienny wpływ na organizm i jest silnym afrodyzjakiem. Jakie są rzeczywiste korzyści, płynące ze spożywania guarany?

Kilka słów o guaranie

Guarana, inaczej Paulinia Guarana, cierniopląt czy osmęta, pochodzi z Brazylii, a dokładniej z dorzeczy Amazonki i Pary. Nazwa pochodzi od kwaśno-gorzkiego napoju, który przyrządzany jest przez plemię Guarani z nasion tej rośliny. Guarana mielona wyglądem przypomina kawę, jednak jej barwa jest bardziej pomarańczowa. Drobno zmielony proszek odznacza się neutralnym zapachem i odrobinę cierpkim smakiem, dlatego warto dodawać ją do zdrowych soków, jogurtów czy koktajli. Ekstrakt z guarany zawiera niemal sześć razy więcej kofeiny niż kawa, dlatego bije rekordy popularności na całym świecie. W Polsce jest jeszcze mało znana, jednak stopniowo się to zmienia – stosunkowo niskie ceny i dobroczynnie działanie guarany sprawiają, że zaczyna być doceniana także w naszym kraju.

Guarana – działanie

Główną substancją aktywną, która znajduje się w nasionach guarany, jest guaranina. Jest zbliżona budową chemiczną do kofeiny, istnieje jednak różnica między nimi. Wykazuje ona właściwości podobne do kofeiny. Oczywiście guarana zawiera także kofeinę, z której jest tak znana, ale i inne substancje aktywne takie jak: teobromina i teofilina, adenina czy cholina.

Guaranina i kofeina tworzą niespotykaną w innych roślinach kompozycję, która pozytywnie działa na układ nerwowy. Zwiększa funkcje poznawcze, wzmaga koncentrację, poprawia pamięć i niweluje uczucie zmęczenia. Pozwala zwalczać stres i zachować pozytywny nastrój przez cały dzień. Doskonale zastąpi poranną kawę – pobudza równie dobrze jak kawa, jednak nie działa drażniąco na układ pokarmowy i pozwala uniknąć nieprzyjemnych dolegliwości, które niejednokrotnie pojawiają się po spożyciu kawy. Jest łagodniejsza i ma bardziej długotrwałe działanie – utrzymuje się około sześciu godzin.

Guarana ma działanie termogeniczne, dlatego znana jest ze swoich właściwości odchudzających. Efekt ten może zwiększać spalanie tkanki tłuszczowej i wydatkowanie energii przez organizm, co w efekcie może przyczyniać się do redukcji masy ciała. W połączeniu z odpowiednio zbilansowaną dietą i profesjonalnym planem treningowym, guarana z pewnością stanie się sprzymierzeńcem w procesie gubienia niechcianych kilogramów.

Guarana a yerba mate

Tych roślin nie trzeba przedstawiać nikomu, kto interesuje się medycyną naturalną. Znane od tysięcy lat jako skutecznie pobudzające i dodające energii. Obie działają na organizm bardzo energetyzująco, choć w inny sposób. Guarana pobudza dzięki zawartej w niej guaraninie i kofeinie, yerba mate natomiast bogata jest w “mateinę” – tak nazwali tę substancję naukowcy.

Trudno jednoznacznie stwierdzić, który napój ma przewagę. Zarówno guarana, jak i yerba mate, potrafią szybko postawić na nogi, warto zatem zdecydować się na wykorzystanie mocy, drzemiącej w każdej z nich. Yerba mate to napój, który szybko uzależnia i chętnie popija się go przez cały dzień – wokół tego napoju krążą wyłącznie pozytywne opinie. Guarana natomiast sprawdzi się jako dodatek do śniadania czy porannego smoothie. Tym prostym sposobem błyskawicznie zapomnisz o kawie!

Jak stosować guaranę?

Ekstrakt z guarany ma bardzo szerokie zastosowanie kulinarne. Z pewnością kojarzysz ją przede wszystkim jako dodatek do popularnych napojów energetycznych, które niestety nie są szczególnie zdrowe, warto więc sięgnąć po mniej szkodliwy odpowiednik. Oprócz napoju, który świetnie zastąpi poranną kawę, możesz przygotować z niej zdrowe, domowe batoniki. W Ameryce Łacińskiej wykorzystuje się ją do przyrządzania popularnego piwa guaranowego. Stosuje się ją także do produkcji chleba, który w porównaniu do tradycyjnego pieczywa jest o wiele bardziej trwały.

Dawkowanie guarany

Niezależnie od tego, czy zależy Ci na pobudzeniu, czy planujesz odchudzanie, guarana powinna być spożywana w niewielkiej ilości. Na rynku istnieje wiele preparatów, bazujących na guaranie – w proszku lub w tabletkach. Guarana w proszku jest o wiele bardziej wydajna i lepiej się wchłania. Zaleca się, by dodać pół łyżeczki do porannego napoju. Taka ilość z pewnością doda Ci energii na cały dzień, a Ty zyskasz energię na treningi, które wspomogą odchudzanie. Guarana ma dość charakterystyczny smak, do której szybko można się przyzwyczaić. Z uwagi na wysoką zawartość kofeiny, pamiętaj, by nie przekraczać ilości, zalecanej przez producenta. Maksymalne spożycie kofeiny nie powinno przekraczać 400 mg na dobę.

Rating: 4.0/5. Wg 4 głosów.
Proszę czekać...

BudujMase.pl

Kulturystyka to nasza pasja! Jaki trening przynosi najlepsze efekty i jaka dieta pomoże Ci osiągnąć upragniony cel? U nas znajdziesz wszystkie informacje niezależnie od tego czy Twoim założeniem jest budowa masy mięśniowej, idealna rzeźba, czy redukcja tkanki tłuszczowej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Szukaj