Nieprawidłowy styl życia, praca siedząca, mała ilość ruchu, zła technika ćwiczeń – to najczęściej prowadzi do degradacji i upośledzenia funkcji organizmu. Rwa kulszowa jest schorzeniem które przytrafić może się każdemu. Pojawia się zarówno u osoby nieaktywnej fizycznie, jak i regularnie trenującej. Czym jest rwa kulszowa? Jakie są jej objawy? Jakie ćwiczenia można wykonywać? Czy rwa kulszowa na siłowni jest czymś wyjątkowym?

Czym jest rwa kulszowa?

Rwa kulszowa, i wszystkie objawy z nią związane, są skutkiem ucisku tkanek na duży nerw kulszowy.

  • Jest to o tyle ważny nerw, ponieważ odchodzi od niego bardzo dużo gałęzi nerwowych, które mają wpływ na funkcjonowanie kończyny dolnej.
  • Nerw ten powstaje z połączenia kilku korzeni, które wychodzą z kręgosłupa w odcinku lędźwiowym i łączą się w jeden duży nerw biegnący wzdłuż nogi. Ucisk na ten nerw może objawiać się bólem w obrębie kręgosłupa, ale również w różnych miejscach nogi oraz drętwieniem.

Przyczyny rwy kulszowej

Przyczyn rwy kulszowej może być kilka: od przykurczu mięśni po poważne zmiany w obrębie kręgosłupa lub nerwu.

  • Przykurczony mięsień gruszkowaty (zespół mięśnia gruszkowatego). Nadmierne napięcie i skrócenie niewielkiego mięśnia biegnącego, od kości krzyżowej do krętarza większego kości udowej, będzie powodować ucisk na nerw kulszowy przez co może imitować takie same objawy rwy kulszowej. Rozwiązaniem tego problemu może być mobilizacja tego mięśnia poprzez rolowanie np. piłką, ćwiczenia rozciągające oraz wzmacnianie mięśnia pośladkowego średniego.
  • Zmiany zwyrodnieniowe w obrębie kręgosłupa.
  • Wypadnięcie krążka międzykręgowego (potocznie określanego dyskiem). Dokładniej przepuklina kręgosłupa związana jest z wysunięciem się jądra miażdżystego krążka międzykręgowego poza przestrzeń międzykręgową, co może powodować ucisk na nerw.
  • Obrzęk korzonka nerwowego, czyli inaczej zapalenie korzonków.

Wszystkie te przyczyny są najczęściej związane z niewłaściwym trybem życia. Zbyt duża ilość czasu spędzana w pozycji siedzącej, mała ilość ruchu, źle utrwalone wzorce ruchowe – to właśnie one przyczyniają się do rozwoju rwy kulszowej.

Objawy rwy kulszowej

Rwa kulszowa objawia się poprzez ból o różnym natężeniu w różnych miejscach. Dodatkowo może pojawić się uczucie drętwienia. Jakie są najczęstsze objawy rwy kulszowe? To na pewno:

  • uczucie mrowienia i drętwienia w obrębie kończyny dolnej, w różnych miejscach;
  • piekący i rwący ból w okolicach lędźwi lub w różnych miejscach na nodze;
  • uczucie braku siły mięśniowej w okolicach kończyny dolnej;
  • w zaawansowanym stadium może dojść do problemów z trzymaniem moczu.

Sport a rwa kulszowa

Jaki wpływ może mieć rwa kulszowa na aktywność fizyczną?

Rwa kulszowa a trening siłowy

Rwa kulszowa nie przekreśla udziału w treningu siłowym. Przed przystąpieniem do ćwiczeń na siłowni ważne jest, by skonsultować się z lekarzem i fizjoterapeutą. Specjaliści dokładnie określą jaki rodzaj aktywności i jakie ćwiczenia na siłowni można i powinno się wykonywać.

Rwa kulszowa a bieganie

Tak samo jak przypadku treningu siłowego, ważna jest konsultacja z specjalistami. Bieganie z rwą kulszową jest możliwe, jednak wymaga ogromnej uwagi i skupienia. Najlepiej jest biegać poprawnie technicznie na możliwie miękkim podłożu, by nadmiernie nie obciążać kręgosłupa.

Ćwiczenia na siłowni podczas rwy kulszowej

Podczas rwy kulszowej (nie wliczając nadmiernego napięcia mięśnia gruszkowatego) należy zadbać o odciążenie kręgosłupa oraz wzmocnienie wszystkich mięśni które odpowiadają za jego stabilność m. in. brzucha i pośladków. Ćwiczenia siłowe powinny być wykonywane przede wszystkim w leżeniu na plecach, brzuchu i bokiem. Te pozycje najmniej obciążają kręgosłup.

Które ćwiczenia są względnie bezpieczne dla cierpiących na rwę kulszową?

  • Podciąganie na drążku;
  • ściąganie linki wyciągu górnego;
  • wyciskanie sztangi leżąc na ławce poziomej, bez nadmiernego mostkowania;
  • unoszenie hantli na boki w oparciu przodem o ławkę;
  • unoszenie hantla na bok w leżeniu bokiem;
  • ćwiczenia na mięśnie core, np. deska przodem lub bokiem;
  • ćwiczenia na triceps w leżeniu;
  • ćwiczenia na biceps w leżeniu przodem na ławce lub siedząc w oparciu o ławkę o skosie dodatnim;
  • uginanie i prostowanie podudzi na maszynie.

Jakich ćwiczeń należy unikać podczas rwy kulszowej lub wykonywać z bardzo dużą ostrożnością?

  • Martwy ciąg;
  • przysiady ze sztangą: przede wszystkim dotyczy to przysiadów ze sztangą na plecach gdzie obciążenie kręgosłupa jest większe niż w przypadku sztangi trzymanej z przodu lub odważnika w rękach;
  • wyciskanie stojąc;
  • wyciskanie siedząc;
  • wyciskanie sztangi lub hantli na skosie dodatnim;
  • wszelkiego rodzaju brzuszki i unoszenia nóg do klatki w zwisie i leżeniu.

Rwa kulszowa na siłowni

Rwa kulszowa jest jednym z wielu schorzeń, które są związane z odczuwaniem uciążliwego bólu. Przyczyny rwy kulszowej mogą być zarówno błahe i bardzo poważne. Podejmowanie jakiejkolwiek aktywności powinno być skonsultowane z lekarzem i fizjoterapeutą, ale wykonywanie odpowiednich ćwiczeń jest kluczowe w rehabilitacji tego schorzenia. Rwa kulszowa na siłowni jest również dosyć popularnym schorzeniem, dlatego każdy powinien wiedzieć czym jest i jak sobie z nią radzić.

Brak głosów.
Proszę czekać...

Wiesław May-Majewski

Student II stopnia na Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu na kierunku Sport o specjalności trener przygotowania motorycznego. Trener personalny, pasjonat dwuboju olimpijskiego, treningu siłowego i mobility z zamiłowaniem do zdrowego odżywiania. Poza treningiem siłowym ćwiczy i naucza elementów akrobatyki na trampolinach.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Szukaj