Pogoda za oknem zachęca do wyjścia na dwór. Z tego powodu część ćwiczących woli pobiegać na świeżym powietrzu, niż zrobić trening na siłowni. Jaki wpływ mają na siebie obie aktywności? Jak ułożyć plan treningowy w którym znajdzie się zarówno trening siłowy, jak i biegowy? Sprawdźcie w artykule.

Bieganie czy siłownia?

Bieganie czy siłownia? Najlepiej wykorzystać dwie aktywności w jednym planie – taki zestaw gwarantuje stabilny i równomierny rozwój. Dlaczego?

  • Trening wyłącznie z ciężarami m.in. pogarsza kondycję.
  • Z kolei samo bieganie może przyczynić się, np. do spalania masy mięśniowej.

Z tego powodu warto połączyć oba rodzaje treningu, by czerpać z nich jak najwięcej korzyści i minimalizować ich negatywne skutki. Zadaniem kompleksowego treningu jest poprawa jakości życia. Chodzi tutaj o zwiększenie funkcjonalności i ułatwienie wykonywania codziennych czynności.

  • Niejednokrotnie trzeba podnieść i przenieść coś ciężkiego – tu pomocny jest trening siłowy.
  • Często zmuszeni jesteśmy do przemieszczania się – możliwości organizmu zwiększa właśnie trening biegowy.

Jak widać, siłownia i bieganie rozwijają wszechstronne umiejętności organizmu.

Bieganie przed treningiem siłowym

Bieganie przed treningiem siłowym stanowi najlepszą formę rozgrzewki.

  • Już 10 minut truchtu przygotowuje ćwiczącego do mocnego wysiłku.
  • Dłuższe bieg przed treningiem siłowym są zdecydowanie niewskazane, przez niepotrzebną utratę energii. Oczywiście zdarzają się osoby, które potrafią pokonać, np. 10 kilometrów, a następnie wykonać pełny mocny trening siłowy. Jednak są to wyjątki, których celem najczęściej jest redukcja tkanki tłuszczowej.
  • Wstępne zmęczenie – wynikające z biegania – może obniżyć zapasy glikogenu i cukru we krwi. Tę energię lepiej jest wykorzystać w pracy z obciążeniem.

Bieganie po treningu siłowym

Bieganie po treningu siłowym z całą pewnością jest trudniejsze niż przed nim. Dlaczego? Mięśnie i układ nerwowy jest zmęczony, dlatego organizm zwyczajnie domaga się odpoczynku.

  • Trening cardio po siłowni nie powinien trwać dłużej niż 30 minut.
  • Bieganie po siłowni jest jedną z najlepszych metod redukcji tkanki tłuszczowej.
  • Po raz kolejny jednak wszystko uzależnione jest od reakcji organizmu. Kulturyści z całą pewnością nie będą biegać powyżej 30 minut – ze względu na zagrażający im katabolizm. Osoby skupiające się na bieganiu z kolei nie będą wykonywać długich treningów siłowych.
  • Bieganie po treningu siłowym może być świetnym uzupełnieniem planu na siłowni. Z całą pewnością wspomaga metabolizm, czyli tempo przemiany materii.
  • Często mówi się o tym, że trening cardio po siłowni – częściej niż 2 razy w tygodniu – może obniżyć przyrost masy i siły mięśniowej. Jeśli celem jest budowanie sylwetki, to najlepiej nie przesadzać z częstotliwością biegania po treningu z ciężarami.

Ćwiczenia siłowe dla biegaczy

Czy biegacze powinni ćwiczyć siłowo? Oczywiście, że tak.  Trening oporowy pozwala im się skupić nad siłą mięśni.

  • Siła maksymalna przekłada się na moc biegową.
  • Trening na siłowni umożliwia pracę nad dynamiką i przyśpieszeniem.

W ich przypadku liczy się przede wszystkim funkcjonalność. Najważniejszymi ćwiczeniami siłowymi dla biegaczy powinny być więc ćwiczenia wielostawowe.

z całą pewnością sprzyjają poprawie wyników biegowych. Trening siłowe pozwalają także na wzmacnianie core, czyli mięśni stabilizujących – ich większa sprawność potęguje możliwości biegowe.

Bieganie dla trenujących na siłowni

Trening kulturystyczny rządzi się swoimi prawami, więc cardio schodzi w nim na dalszy plan. Dla osoby która jednak pragnie po prostu dobrze wyglądać i świetnie się czuć, bieganie stanowi idealne uzupełnienie treningów na siłowni. Warto jest więc dokonać podziału na dni biegowe i siłowe. W takim układzie można efektywnie trenować nawet 6 razy w ciągu tygodnia.

  • Naprzemiennie stosując różny rodzaj wysiłku, organizm ma wystarczająco czasu na regenerację. Jednocześnie dostarcza mu się ciągłych bodźców do rozwoju.
  • Mocny trening siłowy nie powinien być poprzedzony długim bieganiem.

W ciągu tygodnia można więc wykonywać treningi biegowe i siłowe. Takie rozwiązanie pozwala uzyskać optymalne korzyści, które prowadzą do oczekiwanego efektu.

Bieganie a siłownia

Bieganie a siłownia to w zasadzie trudny temat. Wiele osób ma wyrobione swoje zdanie, którego nie chcą zmienić. Pewne jest to, że każdy z nas inaczej będzie reagował na połączenie obydwóch treningów – dlatego opinie są podzielone. Warto pamiętać, że organizm ludzki przystosowany jest zarówno do wysiłku biegowego, jak i siłowego. Połączenie ich – w odpowiedniej proporcji – pozwala osiągać jeszcze lepsze rezultaty i efekty treningowe.

Rating: 5.0/5. Wg 2 głosów.
Proszę czekać...

Tomasz Piotrowski

Tomasz Piotrowski - czynny bokser i sportowiec. Wiedzę na temat treningów oraz odżywiania zgłębiał, by pomóc samemu sobie. Po tym, gdy mu się to udało odkrył pasję trenerską. Stał się trenerem personalnym oraz specjalistą do spraw żywienia i suplementacji zarówno sportowców, modelek, jak i zwykłych ludzi. Życiowe motto: "Wymagajcie od siebie, choćby inni od was nie wymagali." - Jan Paweł II

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Szukaj