Określenie własnego somatotypu, szczególnie na początku zmagań z treningami siłowymi, może w dużym stopniu pomóc w szybszym osiągnięciu wymarzonej sylwetki. Do której grupy zalicza się Twoje ciało ? Chcesz się dowiedzieć, czy Twój somatotyp to ektomorfik, endomorkfik czy mezomorfik ? Zapraszam do lektury.

Somatotyp, czyli typ budowy ciała, odnosi się do proporcji ciała branej pod uwagę jako całość. Wyróżnia się trzy podstawowe somatotypy – ektomorfik, mezomorfik i endomorfik. Każdy somatotyp charakteryzuje się odmienną budową. Określenie, do której grupy przynależysz, może w dużym stopniu pomóc Ci w prawidłowym doborze suplementacji, wyborem odpowiedniego treningu dla siebie, a przede wszystkim znalezieniem rozwiązania na brak postępów na siłowni! Określenie własnego somatotypu można dokonać poprzez ocenę wizualną, np. w lustrze.

 Ektomorfik cechy

  • bardzo niski poziom tkanki tłuszczowej,
  • bardzo małe mięśnie,
  • szczupłe ramiona,
  • płaska klatka piersiowa,
  • przy odpowiednio zbilansowanej diecie, łatwiej nabrać suchej masy mięśniowej,
  • bardzo szybki metabolizm,
  • przykładowy „hardgainer” – czyli osoba, której bardzo trudno nabrać masy mięśniowej,
  • określenie sylwetki – „patyk”.

Typowy ektomorfik jest bardzo szczupły. Charakteryzuje go przyspieszony metabolizm (w porównaniu do pozostałych somatotypów) co bardzo często stoi na przeszkodzie podczas budowania masy. W przypadku tego typu budowy ciała, brak wiedzy na temat odpowiedniego odżywiania stanowi bardzo poważny problem. Aby budowanie masy mięśniowej było skuteczne, należy spożywać znacznie większą pulę kaloryczną niż jest wymagana do utrzymania wagi. Ponadto w okresie budowania masy mięśniowej ektomorfik powinien ograniczyć treningi cardio do niezbędnego minimum. W przypadku ektomorfików, dodatkowa suplementacja w postaci odżywek węglowodanowych, bądź węglowodanowo – białkowych jest jak najbardziej wskazana.

Czy każdy ektomorfik jest bardzo szczupły? Nie. Reguła mówi, że ektomorfik jest przykładem szczupłej osoby. Jednak długotrwałe pomijanie odpowiedniego odżywiania może prowadzić do gromadzenia się tkanki tłuszczowej, szczególnie w okolicach brzucha. Ponadto, bardzo częstym problemem jest tzw. mięsień piwny – duży odstający brzuch. Łatwo pomylić takie zaniedbanie z inną budową ciała – endomorfikiem.

Endomorfik – cechy

  • wysoki poziom tkanki tłuszczowej,
  • znacznie większa siła wyjściowa od ektomorfika,
  • bardzo łatwo przybiera masy mięśniowej oraz masy tłuszczowej,
  • znacznie trudniej spalić tłuszcz niż ektomorfikowi,
  • zwolniony metabolizm,
  • tłuszcz gromadzi się na wszystkich partiach ciała,
  • określenie sylwetki – owalna.

Przykładowy endomorfik to osoba mocno otłuszczona. Przez zwolniony metabolizm, spalanie tkanki tłuszczowej stanowi dość duży problem. Aby utrzymać ciało w formie, endomorfik wymaga stałej kontroli kalorycznej. Nawet kilkutygodniowe zaniedbania, mogą powodować mocne przyrosty tkanki tłuszczowej. Budowanie masy nie stanowi dla endomorfika problemu. Jednak bez odpowiednich proporcji makroskładników, tuż obok masy mięśniowej przybywa duża ilość masy tłuszczowej. Dla tych somatotypów zaleca się stosowanie białka jako uzupełnienie diety. Jeśli nie liczysz kalorii – lepiej nie stosuj gainerów.

Endomorfik, w przeciwieństwie do ektomorfika, potrzebuje minimalnie większą pulę kaloryczną niż wymagana, aby nabierać masy mięśniowej. Spalanie tkanki tłuszczowej wymaga natomiast znacznie mniejszej podaży kalorycznej oraz wykonywania treningów cardio. Budowa endomorfika jest idealna do trójboju siłowego – gdzie liczy się siła, a nie wygląd.

Mezomorfik – cechy

  • niski poziom tkanki tłuszczowej,
  • szerokie barki, wąska talia, wyraźnie widoczne mięśnie,
  • nabieranie masy mięśniowej przychodzi dosyć łatwo,
  • spalanie tkanki tłuszczowej nie jest większym problemem,
  • idealna budowa ciała dla osoby ćwiczącej,
  • duża siła,
  • określenie sylwetki – atletyczna.

Standardowy mezomorfik trzymając odpowiednią dietę, nawet bez większych starań wygląda dobrze. Niejednokrotnie niećwiczący mezomorfik wygląda lepiej niż ektomorfik trenujący kilka miesięcy. Jest to spowodowane bardzo dobrą genetycznie budową ciała. Ze wszystkich somatotypów, to właśnie ten ma najlepsze predyspozycje do zostania kulturystą. Przy odpowiedniej podaży kalorycznej do organizmu, zarówno budowanie masy mięśniowej jak i spalanie tkanki tłuszczowej nie stwarza problemów. Dla tego somatotypu połączenie treningów siłowych z treningami cardio będzie najlepszym rozwiązaniem.

Ektomorfik, endomorfik, mezomorfik – kombinacje somatotypów

Podane wyżej przykłady somatotypów stanowią tylko idealne ich charakteryzacje. Jednak najczęściej spotykanymi są kombinacje poszczególnych budów ciała. Oczywiście kombinacje jakie mogą wystąpić to ektomorfik – mezomorfik oraz mezomorfik – endomorfik. Ponieważ ektomorfik i endomorfik stanowią przeciwności – nie występują ich kombinacje.

Somatotypy – podsumowanie

Niezależnie jaką budowę ciała posiadasz – ektomorfik, mezomofrik czy endomorfik – przy odpowiedniej diecie, suplementacji oraz wytrwałości w treningach możesz osiągnąć bardzo dobrą sylwetkę. Określenie somatotypu ma jedynie na celu pomóc w doborze odpowiednich parametrów, mogących przyczynić się do szybszego osiągnięcia celu.

[div class='gadd']
[end-div][div class='mob-gadd']
[end-div] [div class='gadd']
[end-div][div class='mob-gadd']
[end-div]
Rating: 3.7/5. Wg 19 głosów.
Proszę czekać...

BudujMase.pl

Kulturystyka to nasza pasja! Jaki trening przynosi najlepsze efekty i jaka dieta pomoże Ci osiągnąć upragniony cel? U nas znajdziesz wszystkie informacje niezależnie od tego czy Twoim założeniem jest budowa masy mięśniowej, idealna rzeźba, czy redukcja tkanki tłuszczowej.

Komentarze

  1. Witam mam pytanie bo z tego co wyczytalem jestem endomorfik przez ten brzuch. A jezeli mam uda normalne nawet dobre a lydki juz chude niemiłosiernie tak samo oprocz brzucha to klate tez fajną bicek tez ale przedramie tragicznie chóde to kim ja jestem? jak mozesz odezwij sie na [email protected]

  2. Jakis skonczony idiota to pisal jestem ektomorfikiem i absolutnie sie ni zgodze z eektomorfik jest slabszy od endomrfika itp wrecz przeciwnie

    1. Logicznym faktem jest to, że ekto ma słabszą siłę “wyjściową” niż endo.
      Troszkę lektury chłopie bo ośmieszasz się pisząc, że autor jest idiotą.
      Budowa szkieletu i metabolizm = równa się odpowiednia siła.
      Po prostu chyba nie rozumiesz co to oznacza “siła wyjściowa”.
      Krowa, która daje mało mleka dużo ryczy. Coś jak Ty.

  3. Kurde, mam szerokie barki, sporo tkanki tłuszczowej w okolicach brzucha, klatki piersiowej (lipomastia)
    długie szczupłe ręce i wciąż nie mam pojęcia jaki mam typ budowy 🙁 helpnie ktoś? ;x najwyżej wyśle zdj

    1. Jezeli masz szerokie ramiona i robi sie duzy przedzial gdy staniesz wyprostowany ze zlaczonymi rekami do bioder. I jezeli np nie mozesz ich zlaczyc do ciala bo masz za szerokie ramiona i musza pojsc troche do tylu by stac wyprostowanym to masz mezomorficzna budowe ciala. Osoby ktore maja ektomorficzna gdy stoja wyprostowano, ich rece zlaczaja sie do bioder i ida praktycznie wzdluz do ramion, nie robia sie prawie wgl przedzialy pomiedzy bo maja waskie ramiona. A osoby o endomorficznej budowie przede wszystkim maja tendencje do tycia, do wiekszego tluszczu, bo maja mniejszy metabolizm, ale maja rowniez wezsze ramiona podobnie jak ektomorficy ktore przylegaja do ciala nie powodujac dyskomfortu ramion

      1. Czy na pewno 3 typy budowy to wszystko? Czy może sprowadza się to bardziej do procentów?

        W moim przypadku, od urodzenia moja waga rosła adekwatnie do wzrostu, a w wieku dojrzewania pojawiły się mięśnie, do tej pory mam widoczne mięśnie tak jak jest to opisane w tym artykule.
        Wcześniej w czasie szkoły uprawiałem sporty lekkoatletyczne, ale nie podchodziłem do tego zbyt poważnie. Nie trenowałem dzień w dzień, zdarzało się że nie robiłem nic specjalnego przez tydzień lub więcej.

        Jednakże, wydaje mi się że moja budowa przypomina bardziej prostokąt, czyli bardziej w stylu ektomorfika, ale mięśnie są bardzo wyraźne pomimo tego że nie ćwiczę, ani regularnie, ani intensywnie.
        Mam szerokie barki i gdyby tak to ująć, rzeczywiście była by litera V *Gdyby ciągnąć linie od końców ramion do bioder*
        Sam tułów bez ramion jest jednak prostokątem.
        I tak jak poleciłeś, mogę złączyć ramiona. Tylko kiedy trzymam je swobodnie, jest ta przestrzeń.
        Mam dość dużo siły. Wyrzucałem kolegów do 70 kilo za łokcie. Do 90, nawet trochę powyżej setki podnoszę a ważę tylko 64 kilo. Za nic nie potrafię przytyć, nie ważne jak wiele bym nie jadł. A zwykle i tak jem dużo wysokokalorycznych potraw.

        Może jestem po prostu mieszańcem. Jaka dieta byłaby więc dla mnie odpowiednia? I jakie ćwiczenia?

  4. Chłopy są niesamowicie głupie, nawet nie wiedziałam,że aż tak.klata taka łydki takie Boże tragedia!!!!!!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Szukaj