Orbitrek i bieżnia to dwa podstawowe urządzenia cardio, które można znaleźć w każdym klubie fitness i siłowni. Orbitrek służy do imitacji biegu, który można wykonać w naturalnej formie właśnie na bieżni. Na czym lepiej ćwiczyć? Który sprzęt wykorzystać w swoim treningu na siłowni? Lepszy orbitrek czy bieżnia przy odchudzaniu? Sprawdźcie więcej w artykule

Bieżnia i orbitrek w treningu na siłowni

Bieżnia w treningu na siłowni stanowi urządzenie przeznaczone do imitacji naturalnego biegu w terenie otwartym.

  • W zależności od modelu i rodzaju bieżni, możliwa jest regulacja prędkości biegu i kąta nachylenia bieżni. To umożliwia całkowite dostosowanie intensywności na dwa różne sposoby w zależności od celu.
  • Dodatkowo nowsze modele posiadają programy do stworzenia jednostki treningowej np. treningu interwałowego lub umożliwiają kontrolę tętna poprzez specjalne uchwyty lub połączenie się z paskiem na klatkę piersiową.

Orbitrek w treningu na siłowni w pewnym stopniu imituje bieg.

  • Maszyna eliptyczna jednak całkowicie wyznacza tor ruchu, bez przerywania kontaktu z podłożem (tak jak to się dzieje podczas biegu).
  • Maszyny te posiadają najczęściej regulacje oporu, dodatkowo nowsze modele umożliwiają również regulację długości kroku.
  • Tak samo jak bieżnia, większość orbitreków umożliwia kontrolę tętna w ten sam sposób.

Bieżnia i orbitrek w treningu na siłowni wykorzystują do pracy całe ciało ćwiczącego. Dlatego w idealny sposób mogą wpisać się w trening, np.  jako element rozgrzewki (zwiększenie tętna) i cool down – czyli uspokojenie organizmu po ciężkim treningu siłowym. Jak każde urządzenie cardio, pozwalają one na:

  • wykonanie treningu wytrzymałościowego jako zamiennik treningu w terenie;
  • urozmaicenie treningu na siłowni.

Bieżnia czy orbitrek – co lepsze?

Poniżej zestawiamy zalety, wady i efekty tych sprzętów cardio. Co okaże się lepsze – bieżnia czy orbitrek?

Orbitrek

Bieżnia

Zalety

  • Mniejsze obciążenie stawów ze względu na brak fazy lotu, czyli ciągły kontakt z podłożem
  • Wykorzystując uchwyty orbitreka podczas rozgrzewki przed treningiem siłowym, jesteśmy w stanie lepiej rozgrzać kończyny górne
  • Korzystając z orbitreka nie potrzebna jest znajomość techniki biegu, ponieważ maszyna wyznacza nam tor ruchu.
  • Umożliwia ciągłą kontrolę tętna, bez utraty tempa
  • Mniejsze ryzyko upadku niż na bieżni
  • Możliwość ustalenia czasu pracy, pokonanego dystansu lub spalonych kalorii w ramach celu jednostki treningowej
  • W największym stopniu odwzorowuje naturalny bieg w terenie
  • Szeroka możliwość regulacji prędkości i nachylenia bieżni – to umożliwia regulację intensywności na dwa sposoby
  • Duża i szeroka gama programów która pozwala zaprogramować kompletny trening wytrzymałościowy
  • Maszyna umożliwia ciągłą kontrolę tętna
  • Możliwość ustalenia czasu pracy, pokonanego dystansu lub spalonych kalorii w ramach celu jednostki treningowej

Wady

  • Praca mniej specyficzna od biegu. Osoby kształtujące wytrzymałość – szczególnie do biegów – będą w stanie tego robić na maszynie eliptycznej ze względu na zbyt dużą różnice względem normalnego biegu
  • Mniejsza możliwość regulacji intensywności, możliwa jest tylko zmiana oporu
  • Mniejsze możliwości zaprogramowania treningu na urządzeniu
  • Niewielka ilość modeli posiada regulację długości kroku, przez co osoby nieprzeciętnie wysokie lub niskie mogą czuć się niekomfortowo na standaryzowanych orbitrekach
  • Większe ryzyko upadku i odniesienia kontuzji niż przy użyciu orbitreka
  • Podczas biegu z większą prędkością utrudniony jest pomiar tętna bez pasa na klatce piersiowej
  • Niektóre osoby nie będą w stanie utrzymywać takiego samego tempa biegu jak w terenie.
  • Dla niektórych osób bieg na bieżni może wydawać się bardzo nienaturalny

Efekty

  • Rodzaj wybranego urządzenia cardio nie będzie miał większego znaczenia w osiąganiu efektów, jeśli trening będzie odpowiednio zaplanowany i należycie wykonany. Obydwa narzędzia dają najlepsze efekty jako sprzęt m.in. do:

Orbitrek czy bieżnia na siłowni?

Orbitrek czy bieżnia na siłowni? Każdy sprzęt tego typu znajdzie zastosowanie w treningu, niezależnie od jego charakteru. Te doskonale spisują się jako urządzenia pomocnicze lub główne na których wykonany zostanie trening.

  • Zarówno orbitrek, jak i bieżnia mają swoje zalety i wady.
  • Dla jednych wygodniejszy i ciekawszy będzie orbitrek, zaś dla innej osoby to właśnie bieżnia będzie lepszym wyborem.

Najrozsądniejszym wydaje się być skorzystanie z obu i podjęcie samodzielnej decyzji na którym jest bardziej komfortowo. Wybór urządzenia nie będzie miał większego znaczenia względem osiąganych efektów, jeśli zachowane zostaną odpowiednie parametry treningowe. Jeśli wybór urządzenia sprawi, że trudniejsze będzie utrzymanie intensywności czy długości czasu treningu, np. przez utrzymanie odpowiedniego tętna, to lepiej zastanowić się nad inną maszyną cardio.

Brak głosów.
Proszę czekać...

Wiesław May-Majewski

Student II stopnia na Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu na kierunku Sport o specjalności trener przygotowania motorycznego. Trener personalny, pasjonat dwuboju olimpijskiego, treningu siłowego i mobility z zamiłowaniem do zdrowego odżywiania. Poza treningiem siłowym ćwiczy i naucza elementów akrobatyki na trampolinach.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Szukaj