Tonus mięśniowy to spoczynkowe napięcie mięśni, które zalicza się do zmysłów czucia nieświadomego. Oznacza to, że odbywa się ono bez udziału ludzkiej świadomości i woli. W artykule macie szansę przeczytać więcej na temat napięcia mięśniowego. Czy tonus mięśni ma jakikolwiek wpływ na efekty treningu na siłowni?

Tonus mięśni

W mięśniach znaleźć możemy dwa typy receptorów czuciowych, które są wrażliwe na rozciąganie.

  • Wrzecionko nerwowo-mięśniowe, tworzy kilka komórek, mających nieco odmienną budowę od zwykłych komórek mięśniowych. Są one oplecione przez zakończenia czuciowe włókien nerwowych.
  • Narząd ścięgnisty Golgiego, występuje na granicy łączenia pęczków komórek mięśniowych ze ścięgnami.

Rozciąganie mięśnia sprawia, że stymulowane są oba typy receptorów. Powstałe impulsy biegną do rdzenia kręgowego, tam natomiast impuls przekazywany jest na neurony ruchowe. Te z kolei kierują go ponownie do mięśni pobudzając skurcze włókien mięśniowych. Tak powstaje napięcie spoczynkowe, które nazywamy tonusem mięśniowym.

Co wpływa na tonus mięśniowy?

Zdarza się, że pod wpływem, np. choroby, tonus mięśniowy zostaje zaburzony. W takim wypadku może on być zbyt mały, lub zbyt duży. Bardzo często problemy z napięciem mięśniowym występują u małych dzieci. My skupimy się jednak na osobach trenujących:

Co wpływa na napięcie mięśniowe:

  • Ciągły stres może powodować problemy na tle nerwowym, które przekładają się na utrzymujące się napięcie mięśniowe.
  • Długotrwałe, intensywne treningi powodować mogą zaburzenia w połączeniach pomiędzy nerwami, a mięśniami.
  • Tryb życia. Poprzez procesy ewolucyjne, nasze życia również sprzyja naturalnemu zanikowi zdolności do napinania mięśni w stanie spoczynku. Tryb życia jaki prowadzimy sugeruje ciału, że taka stabilizacja przestaje być potrzebna. Organizm jako istota, której celem jest zapewnienie sobie optymalnego bezpieczeństwa oraz optymalnych wydatków energetycznych wyzbywa się zbędnych narzędzi. U jednych ludzi tonus mięśniowy zostaje osłabiony, co z kolei ze względu na siedzący tryb życia powoduje patologiczne napięcia mięśni, które prowadzą do przykurczów.
  • Trening. Pozytywnie na tonus mięśniowy wpływa oczywiście trening i nauka świadomości własnego ciała. Młode osoby, które rozpoczynają treningi ogólnorozwojowe uczą się jak kontrolować organizm. Stają się świadome jego reakcji. Niestety dziś coraz częściej młodzi ludzi czas spędzają siedząc przed komputerem, w ławce szkolnej oraz przed telewizorem zamiast biegać za piłką na boisku.

Tonus mięśni a trening

Świetną metodą treningu, która wzmacnia osłabione napięcia mięśniowe w stanie spoczynku są treningi mięśni głębokich. Pojęcie tonusu mięśniowego oraz core są ze sobą połączone. Umiejętny trening pozwala niwelować ryzyko kontuzji oraz osiągać zdecydowanie lepsze rezultaty w sporcie.

W trakcie ćwiczeń zależy nam na jak największej stabilizacji. Tak samo w życiu codziennym. Idąc po nierównej powierzchni możemy uniknąć skręcenia stawu skokowego poprzez wcześniejsze wzmocnienie tonusu mięśniowego. Jako, że nieświadome napięcia mięśniowe zanikają w procesie ewolucji warto zainwestować trochę czasu w dokładniejsze poznanie własnego ciała. Trzeba pamiętać, że im stabilniejsze ciało, tym większą siłę będzie ono w stanie wygenerować. Przełoży się to nie tylko na wyniki w bojach siłowych, ale tak samo m.ni.

Kontrolując napięcie mięśni w trakcie wykonywania wszystkich ćwiczeń nie izolowanych wpływamy na sprawniejsze działanie układu nerwowego. Im będzie on lepiej działał, tym lepszy będzie nasz organizm. Skróci się także czas reakcji na bodźce. W sporcie o sukcesie często decydują ułamki sekund. W procesie treningowym poleca się zapoznać z metodą treningu hardstyle kettlebells, która sprzyja poprawie tonusu mięśniowego. Wszelkie ćwiczenia typu swing, wstawanie tureckie itd. będą bardzo mocno stymulować poprawę działania układu nerwowego i współpracy mięśni w całym ciele.

 

Brak głosów.
Proszę czekać...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Szukaj