Taśmy TRX to sposób na trening w zasadzie w każdym miejscu i w każdym czasie. Trening z ich wykorzystaniem jest naprawdę skuteczny. Nieskomplikowana konstrukcja TRX, niewielkie rozmiary i mała waga – to pozwala na zabranie go wszędzie. Co raz częściej spotyka się ten sprzęt na siłowni. Czym są taśmy TRX?  Jak można na nich trenować? I najważniejsze: czy TRX sprawdza się w treningu siłowym?

Trening TRX

Treningi z TRX mogą być zarówno bardzo męczące, wymagające, jak i przyjemne. Wszystko zależy od intensywności konkretnego planu. Najczęściej stosuje się treningi o charakterze obwodowym i stacyjnym.

  • Trening obwodowy TRX oparty jest o wykonywanie ćwiczeń kolejno jedno po drugim, w wymiarze  jednej serii w formie obwodu;
  • trening stacyjny TRX bazuje – podobnie jak w standardowym treningu na siłowni – na wykonaniu każdego ćwiczenia w pełnym wymiarze serii.

Efekty treningu TRX

Dzięki treningom na taśmach TRX można uzyskać doskonałą sylwetkę. W zależności od ćwiczeń, ilości powtórzeń i stosowanych przerw w treningu, TRX może przyczynić się do:

Trening na TRX doskonale sprawdza się w nauce niekonwencjonalnych elementów, np. przysiadu na jednej nodze. Pozwala na stopniowe progresowanie ćwiczeń, których nie jesteśmy w stanie wykonać od razu.

Dla kogo trening TRX?

Treningi przy użyciu taśm TRX są zarówno dla kobiet, jak i i mężczyzn. Poziom trudności danych ćwiczeń można regulować m.in. zmieniając kąt nachylenia tułowia w stosunku do podłoża. Gdzie TRX sprawdza się doskonale?

  • Na pewno w treningu funkcjonalnym. Taśmy pozwalają wykorzystywać ćwiczenia, które oparte są na ruchach podstawowych z wykorzystaniem masy ciała.
  • W treningu dla początkujących. Plan treningowy TRX nie powinien sprawić większego problemu zaczynającym przygodę z treningami siłowymi. To dobry sposób na wprowadzenie w tajniki treningu na siłowni.
  • Zaawansowani mogą wykorzystać TRX jako urozmaicenie treningu siłowego. Sposób na nowy bodziec? Jak najbardziej.

Taśmy TRX w treningu siłowym

Osiąganie nieustannego progresu na treningach jest możliwe dzięki ciągłemu zaskakiwaniu mięśni. Zabieg ten polega na ograniczeniu monotonii treningowej do minimum. Doskonałym środkiem do dostarczenia nowych bodźców treningowym są taśmy TRX.

  • Trenując systemem FBW (Full Body Workout), jedną z jednostek treningowych może być oparta wyłącznie o plan treningowy TRX.
  • W przypadku treningów dzielonych typu SPLIT, można zastąpić jedno z ćwiczeń na wolnych ciężarach ćwiczeniem na taśmach.

Tak więc TRX może uzupełnić każdy plan treningowy, jako:

  • osobna jednostka treningowa,
  • konkretne ćwiczenie.

Ćwiczenia na TRX

Taśmy TRX są przyborem, dzięki któremu możliwe staje się wykonanie ćwiczeń na każdą partię ciała. Wystarczy trochę wyobraźni i podstawowej wiedzy z zakresu motoryki ruchu. Poniżej zestawione zostały przykładowe ćwiczenia ukierunkowane na pracę poszczególnych grup mięśniowych.

TRX ćwiczenia na klatkę

Podstawową pozycją wyjściową ćwiczeń przy użyciu taśm TRX na klatkę piersiową są te, które należy wykonać w pozycji podporu przodem na TRX. W takiej pozycji można wykonać ruch pompki, a nawet rozpiętki. Jak modyfikować ćwiczenie? Najlepiej ułożeniem stóp na podłożu, stosując też podwyższenie, czy też zmiana kąta nachylenia do podłoża.

TRX ćwiczenia na plecy

Ćwiczenia na mięśnie grzbietu będą polegały na przyciąganiu tułowia w kierunku taśm TRX, np. podciąganie tułowia w opadzie.

TRX ćwiczenia na biceps

Ćwiczenia te oparte są o ruch uginania w stawach łokciowych. Pozycja wyjściowa polega na przeniesieniu środka ciężkości do tyłu. To pozwoli stanowić przeciwwagę dla taśm TRX, które należy chwycić podchwytem.

TRX ćwiczenia na triceps

Praca mięśnia trójgłowego ramienia bazuje przede wszystkim na wyprostach w stawach łokciowych. Przykładowym ćwiczeniem są pompki wykonane w podporze tyłem z dłońmi umieszczonymi na taśmach TRX. Wraz ze wzrostem zaawansowania można, np. umieścić nogi  na podwyższeniu i zastosować dodatkowy ciężar.

TRX ćwiczenia na nogi

W ćwiczeniach na nogi należy skupić się na wszelkiego rodzaju wykrokach, zakrokach i przysiadach. Taśmy TRX doskonale sprawdzają się w ćwiczeniach w ćwiczeniach niestandardowych, m.in. przysiad na jednej nodze.

TRX ćwiczenia na barki

W treningu mięśni naramiennych na taśmach TRX, doskonale sprawdza się ćwiczenie o nazwie pull face. Pozycja wyjściowa polega na przeniesieniu środka ciężkości do tyłu tak, aby z pozycji stojącej stanowić przeciwwagę dla taśm TRX, które należy chwycić nachwytem. Ruch bazuje na przyciągnięciu rączek TRX w kierunku twarzy tak, by łokcie były skierowane w bok tułowia. Ćwiczenie przypomina przyciąganie uchwytu wąskiego z wyciągu górnego do czoła.

TRX ćwiczenia na brzuch

Część ćwiczeń na mięśnie brzucha z użyciem pasów TRX opiera się o podpór przodem. Ruchy oparte są na przyciąganiu nóg do klatki:

  • naprzemiennie,
  • jednocześnie,
  • na skos,
  • na zewnątrz.

Ćwiczenia siłowe na TRX

Czy ćwiczenia TRX mogą zastąpić te z ciężarami? Sprawdźcie sami!

Partia mięśniowa

Ćwiczenie z ciężarami

Ćwiczenie TRX

Klatka piersiowa

Wyciskanie sztangi leżąc na ławce poziomej

Pompki w podporze przodem na TRX

Plecy Przyciąganie sztangi w opadzie tułowia w przód

Pompki australijskie

Barki

Odwrotne rozpiętki z hantlami

Pull face, przywodzenie TRX do czoła w opadzie

Nogi

Wykroki chodzone

Wykroki z tylną nogą umieszczoną w pasie TRX

Biceps

Uginanie przedramion ze sztangą na modlitewniku

Uginanie przedramion w opadzie

Triceps

Wyciskanie francuskie sztangi leżąc

Prostowanie przedramion w opadzie tułowia na TRX

Brzuch

Spięcia brzucha na ławce skośnej w dół

Przyciąganie kolan do klatki piersiowej w podporze przodem, stopy na TRX

Choć niektóre z nich różnią się ruchem i techniką, angażują te same partie mięśniowe. To dowodzi, że taśmy sprawdzą się w każdym planie treningowym, niezależnie od priorytetu treningowego. TRX w treningu siłowym? Jak najbardziej!

Brak głosów.
Proszę czekać...

Michał Smuszkiewicz

Michał Smuszkiewicz - student AWF Poznań posiadający duży wachlarz wiedzy jak i doświadczenia w zakresie aktywności fizycznej oraz żywienia. Jest osobą ambitną czującą ciągły niedosyt wiedzy. Przekłada się to na to, że każdy trening oraz dieta są przemyślane oraz dostosowane do potrzeb.

Komentarze

  1. Na początku swojej przygody z kulturystyką trenowałem z taśmą TRX. Aktualnie stawiam na FBW, split, dietę i LargoMass. Masa mięśniowa regularnie się rozrasta. Wydaje mi się, że jest to spowodowane dzięki argininie i boosterowi testosteronu, które są zawarte w suplemencie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Szukaj