Zaburzenia równowagi kwasowo – zasadowej i samo zakwaszenie organizmu jest bagatelizowanym tematem przez ćwiczących. Osoby trenujące siłowo są w zwiększonej grupie ryzyka – często nie zdają sobie sprawy z tego, że zwiększona podaż białek i węglowodanów może doprowadzić do rozległych problemów zdrowotnych. Przekłada się to również na wyniki i efekty treningowe. Jak dokładnie wpływa zakwaszenie organizmu na trening na siłowni?

Co to jest zakwaszenie organizmu?

Popularnym terminem zakwaszenia organizmu określa się przesunięcie równowagi kwasowo – zasadowej w stronę odczynu kwasowego.

  • Obecne wewnątrz ciała płyny ustrojowe powinny utrzymywać pH zbliżone do neutralnego, czyli równego 7.
  • Zakres w którym organizm funkcjonuje prawidłowo i najbardziej efektywnie określa się jako wąski przedział od 7,35 do 7,45 pH.
  • Zakwaszenie (kwasica) występuje, gdy pH płynu pozakomórkowego będzie niższe niż 7,35.

Im bardziej odbiega ta wartość od normy, tym poważniejszy jest to problem. Czy jest to faktycznie tak ważny temat? Okazuje się, że tak.

Co powoduje zakwaszenie organizmu?

Przyczyny zakwaszenia organizmu są zróżnicowane. Doprowadzenie do patologicznego, poważnego stanu wymaga nałożenia się na siebie kilku czynników sprzyjającym zaburzeniom równowagi kwasowo – zasadowej. Co powoduje zakwaszenie organizmu? Na pewno:

  • dieta bogata w produkty zakwaszające środowisko,
  • intensywny wysiłek fizyczny,
  • przewlekły stres i zmęczenie,
  • częste doprowadzanie się do intensywnego głodu, w którego przypadku występuje spalanie związków obecnych w tkankach ciała (katabolizm).

Do nadmiernego zakwaszenia ciała dochodzi wtedy, gdy metabolizowanie dostarczanych do ciała związków jest przyczyną odkładania nadmiernych ilości jonów H+, z którymi organizm przestaje sobie radzić.

Efekty zakwaszenia organizmu

Objawy zakwaszenia organizmu mogą być obserwowane już przy niedużych odchyleniach od normy. W związku z tym, że jest to stan obejmujący całość ludzkiego ustroju, skutki zakwaszenia organizmu będą miały szerokie spektrum działania. Jakie można wymienić najpopularniejsze efekty zakwaszenia organizmu? To m.in.:

Zaobserwowanie którychś z wyżej wymienionych objawów powinno wiązać się z udaniem do lekarza. Jak sprawdzić zakwaszenie organizmu? Najlepiej badaniem krwi, a konkretnie gazometrią. Przybliżone rezultaty można uzyskać wykonując dobowe badanie pH w zaciszu domowym.

  • Niezbędne do jego wykonania są paski do określania pH, a także dostępny w aptekach wykres, na który naniesiemy wyniki.
  • Mocz bada się tuż po przebudzeniu oraz przed posiłkami i po nich.
  • Wynik, który wskazuje na dobrą kondycję ciała to pojawienie się linii łamanej po naniesieniu uzyskanych rezultatów na wykres.

Jak sobie radzić z zakwaszeniem organizmu?

Zakwaszenie jest problemem ogólnoustrojowym, więc walka z nim powinna obejmować nie tylko działania doraźne, ale przede wszystkim całkowitą zmianę podejścia do prowadzonego trybu życia. Jak sobie radzić z zakwaszeniem organizmu?

  • Wprowadzając do diety produkty alkaizujące, jak np. warzywa strączkowe, paprykę, pomidory, nasiona dyni, banany, gruszki, jabłka, kokos, cytrynę, orzeszki ziemne, żurawinę.
  • Uzupełniając dietę o minerały zwiększające zasadowość środowiska: magnez, wapń, potas, sód.
  • Zmniejszając podaż nabiału, produktów zbożowych i mięs.
  • Wypoczywając i dbając o dobre nawodnienie organizmu.

Zakwaszenie a dieta

Zakwaszenie organizmu i dieta idą ze sobą w parze. Dotyczy to w szczególności ćwiczących na siłowni, którzy stawiają na dodatni bilans kaloryczny i dietę ukierunkowaną na rozwój masy mięśniowej. Zakwaszenie będzie postępowało przy spożyciu:

By zrównoważyć wysoką podaż białek i węglowodanów zakwaszających ciało, należy włączyć do diety wspomniane wcześniej minerały oraz zadbać o wysokie spożycie warzyw i owoców, których nie może zabraknąć w jadłospisie.

Zakwaszenie a trening

Zakwaszenie organizmu po treningu, który był intensywny, jest zjawiskiem nieuniknionym i naturalnym. Dlaczego? Ponieważ wynika z obecnych w mięśniach przemian beztlenowych. Gromadzenie się kwasu mlekowego wpływa na obniżenie pH płynów komórkowych i powoduje:

  • zahamowanie produkcji ATP,
  • osłabienie skurczu mięśni,
  • zmniejszenie napięcia mięśnia i jego siły,
  • niemożność zredukowania tkanki tłuszczowej i jej proporcjonalny do wzrostu zakwaszenia przyrost.

Mówi się o tym, że możliwe jest nieznaczne zwiększenie tolerancji organizmu na obecność kwasu mlekowego, a co za tym idzie, opóźnienie wystąpienia objawów u osoby trenującej.

  • Rozwiązaniem miałby tu być trening interwałowy, w którym faza intensywna trwa od 30 sekund od 2 minut.
  • By przywrócić równowagę po treningu należy uzupełnić minerały (potas, sód, wapń, magnez), włączyć warzywa i owoce do posiłków oraz solidnie się wyspać.
  • Niewskazane jest tu przetrenowanie i kontynuowanie treningów za wszelką cenę – te będą po prostu nieefektywne i nieskuteczne.

Zakwaszenie organizmu i trening na siłowni

Zakwaszenie organizmu nie jest mitem, który możemy zbagatelizować. Niektóre organizmy lepiej radzą sobie z neutralizacją nadmiaru jonów H+, jednak każda z osób intensywnie trenujących, powinna zwrócić szczególną uwagę na własny stan zdrowia. Wysoka podaż białek i węglowodanów, a także częste pomijanie roli warzyw w diecie, charakterystyczne dla osób trenujących siłowo jest jednym z największych czynników ryzyka wystąpienia zaburzeń kwasowo – zasadowych. Przeciągające się problemy z przywróceniem równowagi będą skutkowały nie tylko zahamowaniem progresu siłowego, ale także wystąpieniem otyłości oraz uszkodzeń narządów wewnętrznych.

Rating: 5.0/5. Wg 2 głosów.
Proszę czekać...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Szukaj