Suplementacja, obok diety i treningu, jest czynnikiem wspierającym drogę do celu treningowego. Odżywki są wykorzystywane zarówno przez wszystkich ćwiczących – zarówno początkujących, jak i zaawansowanych. Warto mieć świadomość, że produkty sprawdzające się  w kolejnych etapach doświadczenia i treningu, zdecydowanie nie pozwalają wykorzystać potencjału mniej doświadczonym zawodnikom. Na które produkty powinni zwrócić uwagę rozpoczynający przygodę z siłownią? Sprawdź więcej o odżywkach i suplementach dla początkujących.

Suplementy w planie treningowym

Suplementy i siłownia to doskonałe połączenie. A każdy też zdaje sobie sprawę, że efektywny plan treningowy powinien być połączony z odpowiednią dieta. Wraz ze wzrostem stażu treningowego i umiejętności rosną też wymagania ciała względem pożywienia.

  • To wtedy warto sięgać po suplementy, które m.in. pobudzą organizm do bardziej większej pracy.
  • Odżywki, będą stanowiły cenny dodatek do diety. Okazują się niezbędne w momencie, kiedy nie jesteśmy w stanie zapewnić wystarczającej podaży białek, węglowodanów i tłuszczy.

Suplementacja dla osoby zaawansowanej będzie różna od tej, którą stosują osoby rozpoczynające ćwiczenia. Dobrym przykładem jest przedtreningówka:

  • dla początkujących – może składać się z kofeiny pochodzącej z kawy lub ekstraktów ziołowych;
  • dla osób zaawansowanych – odznacza się szerszym, silniej działającymi substancjami.

Czy suplementy są jednak konieczne w planie treningowym początkującego? Czy nie lepiej w pełni skorzystać z tego co oferuje dieta, trening i organizm ćwiczącego? Warto się nad tym zastanowić.

Suplementy dla początkujących – czy warto?

Początki na siłowni zazwyczaj wiążą się z ogromnym entuzjazmem i zainteresowaniem tematem budowania sylwetki. Często obserwuje się osoby, które tuż po zakupieniu karnetu na siłownię rozglądają się za suplementacją. Czy słusznie? Kilka pierwszych tygodni treningu, początkujący powinien poświęcić m.in. na:

  • poprawę ogólnej sprawności,
  • pracę nad kondycją,
  • stopniowe przyzwyczajanie organizmu do aktywnego trybu życia,
  • wdrożenie zasad dietetycznych.

W zdecydowanej większości przypadków samo pojawienie się aktywności fizycznej jest wystarczającym bodźcem, np. do rozbudowy masy mięśniowej czy redukcji tkanki tłuszczowej. W takich przypadkach wiele opakowań kosztownych suplementów jest po prostu zbędne. Niektóre z popularnych środków rekomenduje się osobom ze stażem rocznym lub dwuletnim, ponieważ dopiero wtedy pozwalają na pełne wykorzystanie potencjału. Jeśli jednak chcesz zadbać o poprawną regenerację, dobrym pomysłem będzie podstawowa suplementacja w postaci uzupełnienia mikro i makroskładników, np. białek w diecie.

Jakie suplementy dla początkujących?

Suplementy zdecydowanie powinny być włączone do planu treningowego jako ostatni element. Pierwszeństwo ma przede wszystkim odpowiedni plan treningowy i dietetyczny. Jakie suplementy dla początkujących jednak będą najlepsze?

Białko dla początkujących

Suplementacja dla początkujących najczęściej powinna rozpocząć się od zakupienia białka, które w szybki i łatwy sposób przygotujesz zarówno przed treningiem, jak i po nim.

  • Zwiększona podaż białek jest pożądana zarówno w czasie redukcji, jak i podczas budowania masy. W pierwszym wypadku syci i zapewnia zwiększone zużycie kalorii w czasie trawienia, a w drugim – zapewnia materiał do rozbudowy włókien.
  • Białko serwatkowe dla początkujących jest w zupełności wystarczające. Wyjątek stanowią osoby, które znacząco ograniczają kaloryczność posiłków lub podaż węglowodanów – wtedy zaleca się sięganie po izolat lub hydrolizat.

Gainer dla początkujących

Gainer na początku powinien być stosowany jedynie przez ektomorfików. Stosowanie tej wysokokalorycznej odżywki rekomendowane jest wyłącznie osobom, które mają duże trudności w przybieraniu na wadze. W pozostałych przypadkach, duża zawartość węglowodanów może powodować niekontrolowany przyrost tkanki tłuszczowej.

Kreatyna dla początkujących

Polecane odżywki na początek zazwyczaj zawierają kreatynę. Jednak początkujący uzyskuje świetne wyniki, np. w postaci przyrostu mięśni, przy dobrze skomponowanej diecie i technice treningowej.

  • Wprowadzenie kreatyny, która wspomaga hipertrofię mięśni w większości przypadków nie prowadzi do poprawy rezultatów. Choć to nie znaczy, że kreatyna dla początkujących nie jest polecana.
  • Wielu trenerów rekomenduje stosowanie kreatyny osobom z rocznym, a nawet dwuletnim stażem treningowym. Pojawienie się jej podczas zastoju w progresie stanowi dodatkowy bodziec.

Witaminy i minerały dla początkujących

Odżywki dla początkujących na siłowni powinny obfitować w witaminy i minerały. Aktywność fizyczna powoduje zwiększone zużycie wszystkich mikroelementów, a ich dostarczanie wraz z warzywami i owocami często jest ograniczone (zwłaszcza w okresie zimowym). Szczególną uwagę należy zwrócić na preparaty zawierające:

  • magnez,
  • sód,
  • potas,
  • żelazo,
  • wapń,
  • witaminę D3,
  • witaminy z grupy B,
  • witaminę A,
  • witaminę E.

W przypadku braku posiadania dokładnych wyników zawartości witamin w organizmie warto stosować kompleksy witaminowe. Te zawierają bezpieczne, ale dość wysokie dawki mikroelementów.

Odżywki i suplementy dla początkujących

Odżywki i suplementy dla początkujących nie są zabronione, choć najlepiej jest opóźnić ich stosowanie. Jakie kupić? Najlepiej te podstawowe. Początkowa faza treningów powinna skupić się na poprawie techniki ruchów, poznaniu własnego ciała i wykorzystaniu potencjału, jaki posiadasz. Trzeba pamiętać, że suplementy mają pomóc w osiąganiu jeszcze lepszych rezultatów. Stosowanie ich w momencie, gdy organizm doskonale radzi sobie samodzielnie, nie jest rekomendowane.

Rating: 5.0/5. Wg 2 głosów.
Proszę czekać...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Szukaj