Klatka to priorytet większości ćwiczących na siłowni. Nie ma co się dziwić – kształtna i dobrze umięśniona budzi podziw, będąc powodem do dumy. Często kojarzona jest z symbolem siły i sprawności – dlatego jej trening cieszy się tak wielką popularnością na siłowni. Jak w takim razie zbudować potężną klatkę? Ćwiczyć z hantlami? Czy może ze sztangą? Sprawdźcie w artykule.

Klatka piersiowa

Mało kto zdaje sobie sprawę jak zbudowana jest klatka i jakie funkcje pełni. Warto uświadomić sobie takie rzeczy. Jakie mięśnie budują klatkę piersiową?

  • Mięsień piersiowy większy,
  • mięsień piersiowy mniejszy,
  • mięsień zębaty,
  • mięsień podobojczykowy.

Pełnią również szereg istotnych funkcji. Jakich?

  • Wszystkie wspólnie odpowiadają za ochronę serce i płuc – jednych z najważniejszych organów w naszym ciele.
  • Pośrednio uczestniczą też w procesie oddychania.

Mięsień piersiowy większy znajduje się na przodzie klatki piersiowej. Dzieli ją na dwie części – górną i dolną.Tuż za nim znajduje się mięsień piersiowy mniejszy, który przywodzi i obniża obręcz kończyny górnej oraz obraca łopatkę. Mięsień zębaty przedni to jeden z największych mięśni człowieka. Znajduje się po bokach klatki piersiowej przy żebrach. Jest mięśniem powierzchownym, który przypomina swoją budową szczeble od drabinki. Jego najważniejszą funkcją jest pomoc przy wdechu.

Zasady treningu na klatkę

Wielu początkujących trenujących przegląda fora internetowe w poszukiwaniu uniwersalnych metod i programów treningowych, które zapewnić mają im wielkie mięśnie klatki piersiowej – najlepiej w jak najkrótszym czasie. Mięśnie klatki piersiowej, podobnie jak i inne partie, można trenować na wiele różnych sposobów. To, który z nich będzie dla nas najlepszy, można określić jedynie za pomocą prób i błędów. Należy jednak sobie zapamiętać – nie ma gotowych metod i treningów na potężne mięśnie klatki piersiowej.

Na czym więc najlepiej się skupić?

  • Przede wszystkim należy wystrzegać się stosowania i adaptowania zaawansowanych planów treningowych, które często pochodzą bezpośrednio od gwiazd kulturystyki. Za każdym z zawodników stoi milionowy kapitał, wsparcie dietetyczne, fizjoterapeutyczne i treningowe. To sprawia, że każdy z ich treningów na rozbudowę klatki piersiowej jest dostosowany tylko do ich możliwości i predyspozycji.
  • Kolejny krok to opracowanie treningu podstawowego mięśni piersiowych. Ten powinien opierać się na wolnych ciężarach (sztangi, hantle, kettle). Jaki system najlepiej wybrać? Najlepiej powinien sprawdzić się Split, bądź FBW.
  • Trzeba umiejętnie dostosować objętość treningu do swojego priorytetu tj. siła maksymalna, masa mięśniowa, ruchy funkcjonalne czy siła eksplozywna.

Trening na klatkę hantlami

Trening klatki z hantlami stosowany jest najczęściej jako kilkutygodniowy odpoczynek od treningu klatki piersiowej na siłę sztangą, bądź jego dopełnienie.

  • Dzięki specyfice ruchu i ułożeniu nadgarstków podczas uchwytu, trening hantlami zapewnia:
  • Ćwiczenia na klatkę piersiową z hantlami mogą stanowić pełnoprawny odpowiednik treningu ze sztangą na siłę i masę. Daje też możliwość optymalizowania ruchu i dodawania takich urozmaiceń m.in. jak wyciskanie ściskające. To ćwiczenie polega na ułożeniu złączonych hantli równolegle na klatce i wyciskaniu ich wraz z generowaniem ścisku między nimi.
  • Hantle pozwalają również zaangażować w większym stopniu m.in. stabilizatory.

Trening na klatkę sztangą

Trening sztangą uważany jest za absolutną podstawę w planie treningowym na klatkę piersiową.

  • Sztanga pozwala zaangażować nie tylko mięśnie piersiowe, ale także barki i zespół obręczy górnej korpusu. Dzięki temu objętości zyskują nie tylko mięśnie piersiowe ale cała górna część sylwetki.
  • Trening ze sztangą niesie ze sobą jednak ryzykowną pokusę rywalizacji. To często w przypadku niedoświadczonych trenujących doprowadza do zaburzenia proporcji między jakością techniki, a doborem ciężaru. Efektem są stagnacje treningowe, znużenie i kontuzje:
    • barków,
    • nadgarstków,
    • mięśni piersiowych.

Potężna klatka z hantlami czy sztangą?

Potężna klatka z hantlami czy sztangą? Potęga to:

  • dla części trenujących będzie to, no. siła wycisku,
  • dla innych – objętość mięśnia.

Oprócz samej mechaniki ruchu dużą rolę odgrywa nastawienie do treningu. Jeżeli lubimy ćwiczyć ze sztangą i faktycznie daje nam to wymierne korzyści – wystarczy urozmaicić taki trening, np. ćwiczeniem na linkach i rozpiętkami z hantlami. W takim przypadku sztanga może śmiało służyć za narzędzie do zbudowania potężnych mięśni piersiowych. Trening na klatkę z hantlami sprawdzi się w przypadku, np. kiedy wolimy w pełni czuć każdy ruch i kontrolować jego przebieg. Warto pamiętać o tym, że ciało ludzkie stworzone jest do poznawania nowych rzeczy, bodźców i doświadczeń. Dlatego też opłaca się czasem wyjść naprzeciw własnym przyzwyczajeniom i uprzedzeniom. Wydaje się, że trening klatki ze sztangą i urozmaicenie go ćwiczeniami z hantlami to najlepszy sposób na jakościowy trening klatki piersiowej. Czy jest tak jest faktycznie? Sprawdźcie sami.

Rating: 4.2/5. Wg 5 głosów.
Proszę czekać...

BudujMase.pl

Kulturystyka to nasza pasja! Jaki trening przynosi najlepsze efekty i jaka dieta pomoże Ci osiągnąć upragniony cel? U nas znajdziesz wszystkie informacje niezależnie od tego czy Twoim założeniem jest budowa masy mięśniowej, idealna rzeźba, czy redukcja tkanki tłuszczowej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Szukaj