Wielokrotnie dowiedziono, że kwasy omega 3, zawarte m.in. w oleju z ryb, korzystnie wpływają na nasze zdrowie. Obniżają poziom trójglicerydów we krwi, zapobiegają powstawaniu chorób serca oraz pogarszaniu się wzroku. Czy wiedziałeś jednak, że są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania stawów?

Olej z ryb – co w sobie zawiera?

Olej zawarty w rybach składa się głównie z dwóch kwasów tłuszczowych. Pierwszy z nich to kwas DHA, czyli kwas dokozaheksaenowy, a drugi – EPA, czyli kwas eikozapentaenowy. Warto wiedzieć, że oba należą do grupy kwasów omega 3, ale nie są jedynymi kwasami w tej grupie – są po prostu najbardziej przebadane. Każdy z nich pełni konkretną funkcję.

Kwasy DHA i EPA są szczególnie istotne w kontekście prawidłowego funkcjonowania układu krążenia. Znacząco potrafią obniżyć poziom trójglicerydów we krwi i podwyższyć poziom tzw. dobrego cholesterolu. Zmniejszają także ciśnienie, zatem przysługują się całemu organizmowi człowieka. Dietetycy i lekarze zalecają zatem spożywanie tłustych ryb, które zawierają kwasy EPA i DHA. Zalicza się do nich np. makrele i śledzie.

Kwasy omega 3, a zdrowe stawy

Wspomniany wyżej kwas DHA i kwas EPA ma działanie przeciwzapalne, które polega na zwiększaniu liczby białek przeciwzapalnych we krwi, takich jak TGF beta. Pomagają one w szybszym gojeniu się ran i urazów. Dodatkowo kwasy omega 3 powinny być stosowane w profilaktyce choroby zwyrodnieniowej stawów, ponieważ:

• ułatwiają regenerację białek budujących stawy

• wzmacniają ich strukturę białek

• przyczyniają się do szybszej syntezy niezbędnych związków tworzących tkankę chrzęstną

Zwiększają ruchomość stawów, dzięki czemu dochodzi do mniejszej liczby urazów. Co więcej, dowiedziono, że omega 3 mogą zbierać się w błonach otulających chrząstki i zmniejszać transkrypcje genów odpowiedzialnych za kodowanie enzymów degradujących tkankę chrzęstną.

Najnowsze badania przeprowadzone na Uniwersytecie w Bristolu wykazały, że dieta obfitująca w duże ilości kwasu omega 3, w jaki bogate są tłuszcze rybne zmniejsza nawet o 50 procent ryzyko wystąpienia choroby zwyrodnieniowej stawów. Badania przeprowadzone były na świnkach morskich u których stwierdzono genetyczną predyspozycję do występowania tej choroby. Omega 3 skutecznie zmniejszają degradację kolagenu, który jest głównym związkiem budującym tkankę chrzęstną.

Omega 6 – tych kwasów lepiej unikaj

Podobnie jak omega 3, kwasy omega 6 nie są wytwarzane przez organizm ludzki w standardowych warunkach. Wyjątkiem jest tutaj mleko kobiece powstające w trakcie laktacji. Podczas kiedy omega 3 generalnie są niezbędne do prawidłowego rozwoju i nieznane są skutki ich “przedawkowania”, tak kwasy omega 6 nie powinny być spożywane w nadmiarze. Powodują utlenianie się “dobrego” cholesterolu HDL, a tym samym odkładanie się w żyłach złogów tłuszczowych. Wspomagają wprawdzie gojenie się ran, ale spożywane w dużych ilościach każdego dnia mogą doprowadzić do rozwoju miażdżycy oraz przedwczesnego starzenia się tkanek.

Kwasy omega 3 w diecie sportowca

Jeśli uprawiasz intensywnie sport, Twoje stawy narażone są na dodatkowe przeciążenia i kontuzje. Dlatego powinieneś poświęcić im znaczną uwagę. Pamiętaj, że wiele urazów tkanki chrzęstnej prowadzi do nieodwracalnych skutków i nawracających problemów zdrowotnych. Dlatego wzmacniaj swoje stawy, zaczynając od diety bogatej w tłuszcze zawierające omega 3:

Ryby – najlepiej tłuste, morskie. Sięgaj po świeże lub wędzone. Pamiętaj jednak, aby nie zawierały zbyt dużo soli, bo ta negatywnie wpływa na wiązanie wody w organizmie. Polub makrelę, śledzie, łososia i sardele. W miarę możliwości wybieraj ryby z wolnych połowów, nie hodowlane. Ilość kwasów omega 3 nie ulega zmianie w zależności od pochodzenia ryby, ale te hodowlane mają w swoim mięsie większe ilości antybiotyków i sztucznie dodanych hormonów.

Oleje – tutaj króluje olej rzepakowy i lniany. Pamiętaj, aby wybierać oleje tłoczone na zimno, nie tracą swoich wartości pod wpływem temperatury. Tłuszcze pochodzenia roślinnego zawierają jednak mniej przyswajalne kwasy omega 3, niż rybne.

Suplementacja – jeśli nie lubisz smaku ryb lub są dla Ciebie trudno dostępne, możesz zdecydować się na przyjmowanie tranu w formie kapsułek lub płynu. Sięgaj jednak jedynie po renomowanych producentów, ponieważ tanie trany często zawierają nadmiar kwasów omega 6, a te, jak już wykazaliśmy, przyczyniają się do rozwoju chorób układu krążenia

Brak głosów.
Proszę czekać...

BudujMase.pl

Kulturystyka to nasza pasja! Jaki trening przynosi najlepsze efekty i jaka dieta pomoże Ci osiągnąć upragniony cel? U nas znajdziesz wszystkie informacje niezależnie od tego czy Twoim założeniem jest budowa masy mięśniowej, idealna rzeźba, czy redukcja tkanki tłuszczowej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Szukaj
Yes No