Drastycznych niedoborów testosteronu pożywieniem się nie naprawi, ale prawidłowo skomponowane posiłki zdecydowanie pomagają w utrzymywaniu jego poziomu. Niektóre produkty mają w tym względzie wyjątkowe właściwości. Wybraliśmy dla Was 6, które powinniście włączyć do swojej diety.

1. Żółtka jaj

Testosteron na drodze różnorodnych procesów chemicznych, przekształcany jest do swojej końcowej postaci z cholesterolu. Żółtko jaja kurzego zawiera wysoki poziom cholesterolu, a dodatkowo witaminy z grupy B. Te są niezbędne do niwelowania skutków stresu, będącego jednym z głównych czynników spadku testosteronu, oraz wykorzystywane są do syntezy innych hormonów. Ponadto, w żółtku znajdziemy witaminę D, której obecność w organizmie znacznie zwiększa poziom testosteronu.

2. Warzywa z rodziny kapustnych

Brokuły, kalafior, brukselka i kapusta powinny być włączone do diety każdego mężczyzny ze względu na fakt, że stanowią źródło związku o nazwie indol-3-karbinol. Jest to naturalny bloker, który hamuje przekształcanie się testosteronu w estrogen, który jest hormonem kobiecym. W znikomych ilościach jest produkowany także przez męski organizm, ale jego podwyższony poziom może prowadzić do obniżenia libido, spadku płodności i dobrego samopoczucia, w skrajnych przypadkach do chorób takich, jak ginekomastia. Dodatkowo, podobnie jak żółtka, mają wysokie stężenie witamin z grupy B.

3. Ostrygi

Ostrygi cieszą się sławą jednego z najpopularniejszych afrodyzjaków. I słusznie! Zawierają bardzo wysokie stężenie cynku, który jest niezbędny do produkcji spermy oraz testosteronu. Żaden inny produkt spożywczy, zwłaszcza jedzony na surowo, nie posiada takiej ilości tego związku.

4. Czosnek

Badania przeprowadzone na zwierzętach wykazały, że jedzenie czosnku zwiększa poziom testosteronu w jądrach. Należy jednak pamiętać, że musi to być czosnek w formie surowej, a nie każdy jest w stanie taki spożyć ze względu na duże obciążenie żołądka. Czosnek w kombinacji z oliwą, bogatą w kwasy omega 3 to jednak doskonałe “męskie” połączenie.

5. Szpinak

Szpinak zawiera potas, który obniża ciśnienie tętnicze krwi, a jak wykazano, wysokie ciśnienie często idzie w parze z niedoborem testosteronu. Szpinak najlepiej spożywać w formie surowej lub przygotowanej na parze. Doskonale komponuje się ze świeżym czosnkiem oraz żółtkiem jaj – a to, jak pisaliśmy, produkty świetnie wpływające na produkcję męskiego hormonu.

6. Grzyby

W typowej codziennej diecie często bywają niedoceniane. Tymczasem grzyby, zwłaszcza te pochodzenia azjatyckiego, jak np. Shitake, wykazują wyjątkowe właściwości zwiększania męskiej potencji. Prowadzone są badania, które sprawdzają przyczyny, dla których tak się dzieje. Bez wątpienia jednak warto włączyć je do swojej diety, ponieważ zwiększają libido i ogólnie poprawiają samopoczucie.

Podsumowanie

Powyższe produkty nie wyczerpują listy potraw, które zwiększają testosteron. Warto zainteresować się tłustymi rybami i olejami bogatymi w omega 3. Dodatkowo na uwagę zasługują potrawy bogate w selen, jak czerwone mięso czy skorupiaki.

Koniecznie należy zapamiętać, że w większości przypadków najbardziej cenne składniki odżywcze tracone są wraz z obróbką termiczną. Dlatego tam, gdzie nie jest to konieczne, jak np. w przypadku steków, warto spożywać produkty półsurowe. Polacy mają tendencję do rozgotowywania warzyw kapustnych, jak kalafior czy brokuł. Tymczasem najlepiej spożywać je “al dente”. Nie zaleca się natomiast spożywania żółtek na surowo, ponieważ można zarazić się salmonellą.

Najważniejsza jest zbilansowana i rozsądnie dopasowana do naszych potrzeb dieta oraz prawidłowy poziom wypoczynku. W przypadku osób aktywnie uprawiających sport i narażonych na wzmożony wysiłek fizyczny, jak kulturyści, szczególnie należy zwrócić uwagę na gospodarkę hormonalną. Jeśli zauważymy u siebie niepokojące objawy, należy zwrócić się do specjalisty.

Podziel się z innymi!Share on Facebook

Brak głosów.
Proszę czekać...

BudujMase.pl

Kulturystyka to nasza pasja! Jaki trening przynosi najlepsze efekty i jaka dieta pomoże Ci osiągnąć upragniony cel? U nas znajdziesz wszystkie informacje niezależnie od tego czy Twoim założeniem jest budowa masy mięśniowej, idealna rzeźba, czy redukcja tkanki tłuszczowej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Szukaj