Na rynku jest mnóstwo dodatków do diety, a każdy z nich charakteryzuje się innym działaniem. Producenci zapewniają widoczne rezultaty podczas ich stosowania. Mają racje czy jest to tylko zagranie marketingowe? Czy zażywanie suplementów jest potrzebne? A co więcej – czy jest konieczne? Czy wszystkie suplementy dają wyraźne odczucie ich działania? Poniżej znajdziesz odpowiedzi na nurtujące Cię pytania.

Pisząc o suplementach mam na myśli wszelkiego rodzaju dodatki do diety, które mają na celu uzupełnić niedobory oraz przyczynić się do poprawy wyników jakie osiągamy trenując siłowo. Kulturystycznym laikom suplementy kojarzą się z czymś nielegalnym, stworzonym tylko po to, aby zwiększyć muskulaturę. Należy jednak pamiętać, że wszelkiego rodzaju wzmacniacze włosów, skóry, paznokci, kompleksy witamin i minerałów itp. nie są niczym innym jak suplementami diety.

Do czego potrzebne są suplementy?

Suplementy zostały stworzone w jednym celu. Ich zadaniem jest uzupełnić niedobory poszczególnych składników, które są niezbędne do zmiany wizerunku własnego ciała. Czy suplementy są potrzebne? Na to pytanie można odpowiedzieć w momencie, kiedy wiemy jak wygląda dieta danej osoby. Jeśli jest zachowana odpowiednia podaż poszczególnych makroskładników, zażywanie odżywek białkowych czy też węglowodanowo – białkowych (gainer) nie jest konieczne. Należy jednak pamiętać, że dzienne zapotrzebowanie na niektóre składniki można uzyskać tylko za pomocą suplementów diety. Można zatem śmiało powiedzieć, że wszelkiego rodzaju suplementy diety są bardzo przydatne, a w wielu przypadkach nawet niezbędne. Suplementy niosą pomoc w wielu dziedzinach, a najważniejsze z nich to:

  • Przyspieszenie regeneracji
  • Zwiększenie energii
  • Uzupełnienie niedoborów poszczególnych makroskładników
  • Uzupełnienie niedoborów witamin i minerałów
  • Poprawa koncentracji
  • Działanie antykataboliczne

Suplementy – czy jest konieczne jest ich zażywanie ?

Jak wspomniałem wcześniej suplementy są tylko dodatkiem do dobrze zbilansowanej diety oraz odpowiedniego treningu. Nie jest obowiązkiem, aby zażywać suplementy. Co więcej – można osiągnąć bardzo dobre efekty bez zażywania jakichkolwiek dodatków do diety, jednak droga do celu na pewno będzie bardziej kręta.

Istnieją suplementy, które można bez problemu uzupełnić mając dobrze dopracowaną dietę, jednak są składniki, których pozyskanie z samego pożywienia może stanowić dosyć spore wyzwanie. Przykładowo – intensywne treningi doprowadzają do wydzielania dużej ilości potu podczas treningów, a wraz z nim niezbędnych mikroelementów. Uzupełnienie wszystkich niezbędnych witamin i minerałów z posiłków jest praktycznie niemożliwe. Jest to jeden z głównych powodów, jaki popełniają osoby trenujące na siłowni. Kupują multum odżywek jednak zapominają o podstawie – witaminy i minerały. W większości przypadków efektem tego jest stagnacja. Kolejnym przykładem jest kreatyna. Dostarczenie wystarczającej ilości tego suplementu z pożywienia jest praktycznie niemożliwe.

Ponadto należy zwrócić uwagę, iż trening siłowy nie jest jedyną dyscypliną, w której suplementacja jest ważna. We wszystkich dyscyplinach sportu zażywanie suplementów jest na porządku dziennym. Zatem czy jest konieczne? Na to pytanie odpowiedz sobie sam. Możesz robić postępy, jednak na pewno nie w takim tempie jak wspomagając się odżywkami oraz suplementami. 

Dlaczego dany suplement na mnie nie działa?

Jak wiele osób stosujących suplementację – tak wiele opinii na ten temat. Są osoby, które widzą korzyści po każdej kolejnej puszcze kreatyny, jak również są osoby, które twierdzą, że nic na nich nie działa. Tyczy się to wszystkich dodatków do diety. Wiedz, że 90% osób, które twierdzą, że dany suplement w najmniejszym stopniu nie przyczynił się do poprawy wyników, NIE posiada odpowiednio zbilansowanej diety. Bez odpowiedniego odżywiania – zakup najlepszych dodatków jakie są dostępne na rynku pójdzie na marne. Najpierw odżywanie, a dopiero później dodatki – nigdy na odwrót.

Jak odczuwa się suplementy?

Istnieją suplementy, których działanie odczuwa się podczas treningów. Najmocniejsze działanie, które można odczuć już po kilkunastu minutach od chwili spożycia dają odżywki przedtreningowe. Dzieje się tak za sprawą wielu składników w nich zawartych, min.: kofeina, beta – alanina, arginina itp. Tego rodzaju wspomagacze można wykorzystywać wedle uznania, nie jest obowiązkiem zażywać je przed każdym treningiem (tym bardziej, że organizm przyzwyczaja się do wszystkich substancji pobudzających).

Jednak efektów większości suplementów nie widać od razu. Aby odczuć ich działanie potrzeba czasu. Przykładem są aminokwasy. Każdy wie jakie są korzyści z ich przyjmowania, jednak po ich spożyciu nie odczuwasz tego.

Jak zatem można określić działanie odżywek białkowych oraz węglowodanowo białkowych ? Bardzo często można spotkać się z pytaniami, szczególnie wśród początkujących, „jakie efekty są po białku?”. Takie pytanie nie ma większego sensu, a równie dobrze można by zapytać „jakie efekty będą jak zjem 2kg fileta z piersi kurczaka?”. Wszystkie odżywki białkowe oraz węglowodanowo – białkowe (gainery) stanowią tylko uzupełnienie diety. Nie spowodują one maksymalnego wzrostu muskulatury (co można spotkać na wielu aukcjach internetowych). Prawdą jest, że jeśli spożywasz określoną ilość makroskładników (białka, węglowodanów i tłuszczy) z pożywienia – wszelkiego rodzaju odżywki nie są potrzebne. Zostały one stworzone tylko po to, aby uzupełnić niedobory w diecie!

Opis suplementu z opakowania.

Opis jaki można znaleźć na opakowaniu różnego rodzaju dodatków do diety często jest wytworem firmy produkującej suplementy. Na wszelkie sposoby starają się przyciągnąć klienta, a co za tym idzie – piszą to, co klient chce przeczytać. Zatem, które dodatki będą najlepszym rozwiązaniem? Nie sugeruj się opisami znajdującymi się na opakowaniach – lepiej zapytaj najbardziej doświadczonych osób z własnej siłowni. Na pewno większość z nich podpowie Ci co będzie najlepszym rozwiązaniem. 

Brak głosów.
Proszę czekać...

BudujMase.pl

Kulturystyka to nasza pasja! Jaki trening przynosi najlepsze efekty i jaka dieta pomoże Ci osiągnąć upragniony cel? U nas znajdziesz wszystkie informacje niezależnie od tego czy Twoim założeniem jest budowa masy mięśniowej, idealna rzeźba, czy redukcja tkanki tłuszczowej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Szukaj