Popularne na rynku BCAA to nic innego jak aminokwasy rozgałęzione, których nasz organizm nie jest w stanie wyprodukować samodzielnie. W związku z tym konieczne jest dostarczenie ich z zewnątrz. Jedną z dróg, jakimi mogą zostać wprowadzone do ciała, jest stosowanie suplementów, w których znajdziemy mieszankę leucyny, izoleucyny i waliny. Występują one jednak w różnych stosunkach np.: 2:1:1, 4:1:1, 8:1:1, a nawet 10:1:1. Który z nich jest najlepszy?

Aminokwasy rozgałęzione BCAA

Oprócz odżywek, aminokwasy BCAA znajdziemy również w pożywieniu, gdzie nie występują w tak dużych ilościach, jak te, które spożywamy wraz z suplementem diety. Z uwagi na ograniczoną dostępność związków i ograniczone możliwości odnoszące się do pochłanianych przez nas posiłków, zaleca się suplementację produktem, w szczególności, gdy stawiamy na ciężkie treningi, które mają przynieść wymierne efekty w procesie budowania masy lub redukcji tkanki tłuszczowej.

Korzyści stosowania aminokwasów BCAA:

– pozwolą na rozpoczęcie syntezy białek

– będą chronić tkankę mięśniową przy spalaniu tłuszczu

– spożyte przed treningiem, mogą stanowić źródło energii podczas intensywnego wysiłku

– przez zmniejszone zużycie glikogenu, możemy liczyć na to, że zmęczenie przyjdzie później niż zwykle

– pomagają w przybraniu beztłuszczowej masy mięśniowej

– mają działanie antykataboliczne, jednocześnie zmniejszając wydzielanie kortyzolu, pojawiającego się w sytuacjach stresowych, w tym podczas morderczych ćwiczeń

– pozwalają na zmniejszenie czasu regeneracji

Leucyna

Leucyna to jeden z trzech punktów dzisiejszego programu – zdecydowanie najważniejszy. Nie bez powodu pojawia się w składach produktów na pierwszym miejscu, w znacznie większych ilościach niż izoleucyna i walina.

To leucyna jest odpowiedzialna za rozpoczęcie procesu syntezy białka, która odbywa się w mięśniach. Nie jak to jest w przypadku wykorzystywania innych aminokwasów – w wątrobie.

Mówi się o zbawiennym wpływie związku, który redukuje rozpad białek, pełniąc funkcję energetyczną.

Izoleucyna

Izoleucyna wykazuje działanie antykataboliczne, a jej dostarczenie po treningu poprawia proces regeneracji mięśni. Stanowi źródło energii, w przypadku, gdy pozostałe „zapasy” zawiodą. Z nią nie musimy martwić się o uszkodzenia mięśni spowodowane ciężkim treningiem. W związku z tym jest polecana głównie sportowcom wytrzymałościowym. W odżywkach skierowanych do tej grupy możemy znaleźć zwiększoną ilość izoleucyny w składzie.

Odpowiada też za syntezę białek, w tym niezwykle ważnej hemoglobiny.

Walina

Walina choć na końcu, wcale nie pozostaje bez znaczenia. Jest niemal równie ważna jak poprzedniczki. Charakteryzuje się działaniem pobudzającym, reguluje metabolizm mięśni, a przy tym stabilizuje poziom azotu w organizmie – niezbędnego do budowy białek.

Stosunek BCAA

Tu zaczynają się schody, bowiem na rynku możemy spotkać produkty o bardzo różnorodnych proporcjach. Dla jednych najlepszym wyborem będę te w stosunku leucyna : izoleucyna : walina 2 : 1 : 1. Inni sięgną po produkt nowszej generacji stworzony w stosunku 8 : 1 : 1.

Przy odrobinie starań uda nam się znaleźć nawet preparaty z 10 na początku. Jednakże należałoby się zastanowić, co zrobi sama leucyna, bez pozostałych? Choć związek jest niezwykle ważny, niezbędny do uruchomienia procesu tworzenia białek, to w samotności niczego nie zdziała, a my będziemy wydawać pieniądze na droższe suplementy z dysproporcją na rzecz leucyny.

Badania wykazały, ze korzystne byłoby przyjmowanie mieszanki w stosunku 1,1 : 0,7 : 0,8, czemu najbliższe jest dostępne na rynku 2 : 1 : 1.

Niezależnie od tego, na które BCAA się zdecydujesz pamiętaj, że klucz do sukcesu tkwi w Twojej diecie i treningu, a nie kolejnym opakowaniu dodatków, które stanie na półce. W początkowej fazie przygody z siłownią, możesz spróbować zwiększyć podaż aminokwasów rozgałęzionych przez manipulowanie przy swojej diecie. W końcu jak każdy związek, są one dostępne także w pozycjach występujących w codziennym jadłospisie.

Podziel się z innymi!Share on Facebook

Brak głosów.
Proszę czekać...

BudujMase.pl

Kulturystyka to nasza pasja! Jaki trening przynosi najlepsze efekty i jaka dieta pomoże Ci osiągnąć upragniony cel? U nas znajdziesz wszystkie informacje niezależnie od tego czy Twoim założeniem jest budowa masy mięśniowej, idealna rzeźba, czy redukcja tkanki tłuszczowej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Szukaj